Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Pier Eringa: trein moet meer concurreren met vliegtuig
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

16-11-2017 / 15.00 uur
UTRECHT - "Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden. Voor korte trajecten zou er binnen Europa geen vliegtuig meer moeten opstijgen, maar zou het aantrekkelijk en vanzelfsprekend moeten zijn om de trein te pakken.” , dat zei ProRail directeur Pier Eringa gisteren bij zijn benoeming tot president van de European Rail Infra Managers (EIM), de Europese organisatie van infrabeheerders.

Duurzaam
Nu al zitten er tussen de grote steden in de Randstad

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

tijdens de spits vaak evenveel mensen in de trein als in de auto. Maar ook internationaal gaat de trein de strijd aan met het vliegtuig. “Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig. Ook moeten er minder goederen over de weg en water, veel meer per spoor, omdat dat dat echt helpt bij de klimaatdoelstellingen.”

Innovatie
Innovatie op het spoor wordt doorslaggevend. “Nederland is een gidsland en proeftuin voor spoorinnovaties en dat we, net zoals op het gebied van waterbouw, fietsmobiliteit, automatische auto`s, de Rotterdamse haven en Schiphol, laten zien waar een klein land groot in kan zijn. Nieuwe treinbeveiligingstechnieken (ERTMS), Predictive Maintenance, sensoren om het spoor minder storingsgevoelig te maken, circulair materiaalgebruik, waterstoftrein en de ‘Teslatrein’. Dit zijn allemaal innovaties waar we in Nederland een voortrekkersrol in nemen. Vanuit het Europese Innovatiefonds is er geld beschikbaar. Het zou mooi zijn als daaruit meer geld beschikbaar komt voor innovatie op het spoor”. 

Europese samenwerking
Pier Eringa gaat zich ook sterk maken om de technische barrières op het spoor, die in andere sectoren allang niet meer bestaan, aan te pakken. De techniek die op het spoor gebruikt wordt door heel Europa is op dit moment nog een lappendeken. Dat maakt het spoor inefficiënt en onnodig duur. Terwijl dat een steeds belangrijker thema wordt in Nederland en in andere landen, omdat budgetten onder druk staan. Het spoor moet goedkoper worden, anders prijst het zichzelf de markt uit. We moeten de overstap maken van oude, dure spoorsystemen naar moderne, goedkope, industriesystemen die met elkaar kunnen praten. In Nederland zijn we daar al ver mee. ERTMS is daar een goed voorbeeld van. Door die kennis te delen met andere landen kunnen we het spoor nog kostenefficiënter maken. 

Beste jongetje van de klas
“Wat wij hier al bijna gewoon zijn gaan vinden, zien ze in het buitenland als state of the art. Van over de hele wereld, (Japan, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Duitsland) komen delegaties bij ons over de vloer om te leren hoe wij in Nederland het spoor onderhouden en gebruiken. Wat we vanaf de nieuwe dienstregeling gaan doen tussen Eindhoven en Amsterdam (6 treinen per uur) wordt in het buitenland voor onmogelijk gehouden. Meer dan 90% van alle treinen komt op tijd aan op plaats van bestemming. Als je kijkt naar maximaal 5 minuten vertraging gaat het om meer dan 95%! Een topprestatie.”

Europese belangenorganisatie
European Rail Infrastructure Managers  (EIM) is de Europese belangenorganisatie van spoorinfrabeheerders. De EIM behartigt de belangen van spoorbeheerders in Nederland, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Polen, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en Noorwegen. De organisatie heeft als doel kennis en informatie tussen de verschillende Europese spoorbeheerders uit te wisselen. Dat doet de organisatie onder meer op het gebied van innovatie, spoorcorridors, treinbeveiliging, veiligheid, wintermaatregelen en betrouwbaarheid. Daarnaast is de EIM een belangrijke gesprekspartner voor Europese beleidsmakers en European Railway Agency (ERA).

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.