Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Over paar weken neemt NS afscheid van haar laatste dieseltreinstellen
|
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 14-11-2017 / 13.00 uur Hiermee komt een einde aan een tijdperk. NS heeft vele jaren met dieseltreinen over de niet geëlektrificeerde |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | sporen van Nederland gereden. Eerste dieseltreinen reden in 1934 De gestroomlijnde vorm van de trein was in die tijd revolutionair. Ook de lichtgrijze kleur (in plaats van het gebruikelijke olijfgroen) en de comfortabele inrichting, ook in de derde klasse, sprak tot de verbeelding. Nieuw voor Nederland waren ook de automatische Scharfenbergkoppelingen. Daardoor konden de treinstellen snel worden aan- en afgekoppeld en in treinschakeling rijden met twee of meer exemplaren, later ook met de dieselvijf. (Voor alle foto's bij dit artikel geldt: © OVnieuws.info) |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | Plan-U 114 sleepte DE 27 van Goes naar Amersfoort. Een foto van de achterkant van het transport. Houten Castellum, 21 mei 2012. |
||||||||||
. | |||||||||||
De Blauwe Engel Een DE1 had slechts twee coupés (roken en niet roken). Er was geen aparte 1e-klascoupé, in plaats daarvan hadden acht zitplaatsen in de niet-rokencoupé een afwijkende stoelbekleding en deze golden als 1e klas. De kopvorm van het materieel is afgeleid van de elektrische Mat '46. Het materieel kwam in een lichtblauwe kleur met oranje biezen en voorzien van vleugels onder de cabineramen op de baan en kreeg derhalve reeds in 1954 de bijnaam "Blauwe Engel". In de jaren zestig werden het gereviseerd, en in de toen voor dieselmaterieel gebruikelijke kleur rood geschilderd. In 1979 werden de eerste motorrijtuigen buiten dienst gesteld en gesloopt. Door de komst van het nieuwe dieselhydraulisch materieel, de Wadlopers volgden de meeste motorrijtuigen begin jaren tachtig. |
|||||||||||
DE1 54 van het Spoorwegmuseum in Utrecht. |
|||||||||||
De Rode Duivels
Werkspoor in Utrecht bouwde de dieselelektrische treinstellen tussen 1960 en 1963. Ze krijgen de nummer 111 t/m 152. De dieseltreinen kregen bij hun in dienststelling een rode kleur. Daar heeft de ze haar naam "Rode Duivel" aan te danken. De DE-III vervoerde reizigers op belangrijke trajecten die nog niet geelektrificeerd waren, zoals bijvoorbeeld de lijnen Dordrecht - Geldermalsen en Nijmegen - Roermond. Modern aan dit treinstel waren een rondere neus, een lichte constructie, centrale deursluiting door de conducteur en een omroepinstallatie. In de winter traden er, door de vastzittende sneeuw, regelmatig storingen op aan de schuifdeuren. Deze werden later vervangen door zwenkdeuren. |
|||||||||||
Diesel-III (Plan-U) 115 te Amersfoort. |
|||||||||||
De Wadlopers |
|||||||||||
De Buffels
Tussen 1996 en 1998 zijn de DM90-treinstellen gebouwd door Talbot in Aken. De treinen gingen rijden op een groot deel van de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in het land. In de periode hierna werd een groot deel van deze trajecten openbaar aanbesteed, waarbij in de meeste gevallen de exploitatie naar andere vervoerders ging. Syntus nam hierbij een aantal DM'90 treinstellen over. Andere vervoerders, Arriva en Veolia, maakten tijdelijk gebruik van enkele treinstellen. Een ander deel van het DM'90 verschoof tijdelijk naar een aantal stoptreindiensten op volledig geëlektrificeerde trajecten. Op 13 december 2009 gingen de eerste vijftien stellen alweer buiten dienst. Enkele dagen tot weken later kwam het grootste deel van deze stellen tijdelijk weer in dienst om een deel van het opgelopen materieeltekort door het zware winterweer op te vangen. |
|||||||||||
Een viertal Buffels te Groningen. |
|||||||||||
De cabine. |
|||||||||||
De eerste klasse. |
|||||||||||
De tweede klasse. |
|||||||||||
Het bagagerek. |
|||||||||||
Het staan/zit-gedeelte. |
|||||||||||
De zwenkdeuren. |
|||||||||||
Ruimte om de fiets mee te nemen. |
|||||||||||
Het toilet. |
|||||||||||
Dit kunstwerk is te zien in de huidige (laatste) DM90's die nog rijden. |
|||||||||||
Het conducteurs-kantoortje |
|||||||||||
De karakteristiek voorkant van de Buffel. |
|||||||||||
Buffels 3429, 3449 en Koploper 4219 te Enschede. |
|||||||||||
Buffels 3433 en 3437 komen uit de tunnel bij station Nijverdal rijden. |
|||||||||||
Buffel 3427 te Zwolle. |
|||||||||||
Buffels 3445 en 3443 staan klaar voor vertrek uit Kampen. |
|||||||||||
De laatste loodjes Momenteel rijden de laatste DM90's nog op de lijnen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede. Op beide trajecten is het afgelopen jaar door spoorbeheerder ProRail bovenleiding neergehangen in opdracht van provincie Overijssel. Die wil dat er met ingang van de komende consessie (2018-2033) met elektrische treinstellen wordt gereden. Keolis Nederland heeft deze consessie gewonnen en gaat vanaf 10 december met elektrische treinstellen op beide trajecten rijden. |
|||||||||||
Keolis 7305 en NS Buffel 3433 te Hengelo. |
|||||||||||
Spoorwegmuseum Op zondag 10 december wordt DM90-treinstel 3426 overgebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het treinstel zal opgenomen worden in de collectie van het museum. |
|||||||||||
Buffel 3426 staat met een soortgenoot in het zonnetje op station Wierden. |
|||||||||||