Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

Splinternieuwe onderhoudshal voor NS Sprinters klaar voor gebruik
Open Dag NedTrain Maastricht

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

22-09-2017 / 09.30 uur
MAASTRICHT - Op 29 september wordt de nieuwe hal bij het NS onderhoudsbedrijf in Maastricht officieel geopend. De nieuwbouw wordt onder andere gebruikt voor het onderhoud van de 58 nieuwe sprinters van het type Flirt. Wethouder John Aarts en directeur NS Techniek Leo van Dongen verzorgen de opening van de nieuwe hal. Op 30 september is iedereen van harte welkom voor een kijkje achter de schermen bij het onderhoudsbedrijf.

In het voorjaar 2016 werd het startschot gegeven voor de sloop van de 145 jaar oude hal.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea


Nu staat er een splinternieuwe hal voor in de plaats. Volgens Leo van Dongen van NS is de investering van €24 miljoen in het onderhoudsbedrijf belangrijk voor de toekomst. “Met deze investering is de onderhoudscapaciteit flink verhoogd en naast de nieuwe Sprinters kunnen ook andere typen treinen worden onderhouden.”

Wethouder John Aarts is verheugd dat de nieuwe hal in gebruik wordt genomen. “NS is al anderhalve eeuw verbonden aan onze stad. Met deze nieuwe hal wordt de verbintenis tussen stad en bedrijf langdurig bestendigd. Dat is belangrijk voor de economie, de werkgelegenheid en het behoud van technisch hooggeschoolde medewerkers. NS is een bijzonder bedrijf. Innovatief en maatschappelijk betrokken. Van stoomlocomotief tot intercity en sprinter: ze worden onderhouden en gerepareerd in Maastricht.” 

Ander onderhoudsbedrijf
Waar bij ouder materieel het onderhoud werd gedaan aan de onderkant van de trein in een zogenaamd putspoor, is dit bij nieuwe treinen vanaf de bovenzijde. Dit vraagt om een andere inrichting van de werkplaats met hoge bordessen.

Werkgelegenheid
Vanwege de nieuwbouw blijft de Maastrichtse vestiging van NS Techniek ook de komende jaren een belangrijke bron van technische en innovatieve werkgelegenheid in Zuid Limburg. Nu werken er 150 veelal technische medewerkers. Door de vergrijzing en groei is er ook behoefte aan nieuwe instroom. Met name de eigen bedrijfsschool van NS (De Techniekfabriek) zoekt de komende jaren de nodige technische talenten uit Zuid-Limburg.

Onderhoud
In de werkplaats in Maastricht worden onder andere Dubbeldekkers (VIRM), locomotieven (1700), DDM1/DD-AR - dubbeldekkers en sinds 2016 dus ook de nieuwe Sprinters van het type Flirt van NS onderhouden.

Open dag op 30 september
De opening van de nieuwe hal is een mooi moment om te laten zien hoe onze monteurs te werk gaan. Het onderhoudsbedrijf ligt op fietsafstand van het station, maar NS rijdt tevens een pendeltrein tussen station Maastricht en het onderhoudsbedrijf.

Wat is er te beleven?

  • -          Rondleiding met monteurs door het onderhoudsbedrijf
  • -          Speciale treinen zijn te bezichtigen (o.a. Kameel, MAT ’54, VIRM, Nieuwe Sprinter van het type Flirt)
  • -          Techniekfabriek is aanwezig om informatie te geven over opleidingen bij NS Techniek
  • -          Pendeldienst per trein tussen station Maastricht en het onderhoudsbedrijf
  • -          Evenementtreintje tussen station Maastricht en het onderhoudsbedrijf
  • -          Vermaak voor kinderen

Lees en bekijk ook: Dit is hem dan: De nieuwe Sprinter van NS

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.