Spoorwegmusea |
RET die 100% emissievrij wordt.
De twee waterstofbussen maken deel uit van een pilot en worden door meerdere subsidieverstrekkers mogelijk gemaakt. Een belangrijke aanjager voor zero-emissie-rijden is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Een bereikbare, leefbare en duurzame regio, dat is wat we willen. Als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio willen wij zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maken wij afspraken met de vervoerders, waaronder de RET, zodat uiterlijk in 2030 alleen nog maar met schone bussen wordt gereden,” aldus Lennart Harpe portefeuillehouder OV-Ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Waterstofbus wordt buslijn 70
“De ontwikkelingen rondom schone bussen zijn in volle gang. De kosten van de technisch hoogwaardige waterstofbus zijn dusdanig hoog, dat we deze bus nog niet op grote schaal in kunnen zetten,” aldus Unck. De waterstofbussen bieden evenveel comfort voor de passagiers als de huidige bussen: gelijke ruimte, brede deuren, panoramische zijruiten, elektrische verwarming en airconditioning. De bussen zijn stil en garanderen een vlotte rit. Voor deze pilot heeft de RET monteurs opgeleid voor het onderhoud van de voertuigen. Daarnaast wil de RET ervaring op doen met de inzet van deze bussen in de dienstregeling. Reizigers komen de bus vanaf september tegen op buslijn 70 vanaf Zuidplein.
Pilot dankzij samenwerking
Om de pilot met deze bussen te kunnen uitvoeren, ontvangt de RET subsidie van verschillende partners: de Europese Unie (FCH-JU & 3EMOTION), het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam. “Je hebt elkaar nodig om dit gezamenlijke doel -schone lucht- te bereiken. We verrijken niet alleen onze kennis en ervaring, door samen te werken in het Europese consortium 3Emotion, breiden we ook de kennis uit. Bijvoorbeeld voor fabrikanten, andere vervoerders en opdrachtgevers van het openbaar vervoer in heel Europa,” aldus Unck. De twee waterstofbussen rijden gedurende de pilot in ieder geval tot 2019. Daarna worden ze opgenomen in de reguliere busvloot. De eerste reeks bussen die de RET inzet voor de nieuwe busconcessie (2019-2034) zijn volledig elektrisch. Afhankelijk van de ontwikkelingen op het gebied van emissievrij rijden en de uitkomsten van de pilot, wordt bekeken of er in de toekomst meer elektrische bussen op waterstof in Rotterdam gaan rijden.
Elektrische bus op waterstof
Wat de waterstofbus bijzonder maakt, is de brandstofcel waarin waterstof en zuurstof samen worden gevoegd. De daarmee opgewekte energie wordt geleverd aan de batterij die de elektromotoren van de bus aandrijven. De enige uitstoot is schone waterdamp. Behalve het feit dat de waterstofbus uitstootvrij is, hebben de waterstofbussen met een kleinere batterij een grotere actieradius dan eerdere elektrische- en hybrideproefbussen die de RET al heeft rijden.
Foto's: © RET |