Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
In beeld: Open dag GVB Rail Services
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

13-06-2017 / 12.00 uur
AMSTERDAM - Het is alweer een paar weekjes geleden dat het GVB Rail Services een open dag heeft gehouden. Wij zijn daar bij geweest en hebben daar een uitgebreid verslag van gemaakt. Door drukte konden we deze special helaas niet eerder online krijgen.

Bekijk rustig ons onderstaand foto- en filmverslag.

Voor alle beelden geldt: © OVnieuws.info

.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze video.
   
 
Voor de deur van GVB Rail Services op de Joan Muyskenweg in Amsterdam-Duivendrecht komen wij deze oude NZH / Connexxion bus tegen die tegenwoordig in het bezit is van Stichting Bram.
 
Stichting Bram wil deze bus (nummer 9056) weer graag haar NZH-jasje teruggeven en vraagt daarbij om hulp van sponsors.
 
Het buitenterrein van GVB Rail Services bied stadsbussen de ruimte om daar te parkeren.
 
40 Jaar verschil zit er tussen deze twee bussen. Links "Standaard Stadsbus" 110 van Stichting Standaard Streekbus  uit 1974 en de huidige GVB stadsbus uit 2014. Overigens bestond het type "Standaard Stadsbus" vorig jaar precies 50 jaar.
 
 
Dit is de allereerste "Standaard Stadsbus" in Nederland. De GVB 301. De bus is nu in het bezit van Stichting Bram. De bus is momenteel 51 jaar oud en verkeert dankzij de medewerkers van BRAM in een prima conditie.
 
Eén van de nieuwe Las/Wisselauto's van het het GVB. (19-BFD-8)
 
 
 

Over de nieuwe Las/Wisselauto's van het GVB:
Tot voor kort waren er geschieden wagens voor las- en wisselonderhoud. Nu is gekozen voor een multifuctioneel voertuig dat van vele markten thuis is en een stuk efficienter inzetbaar is.

Niet meer met twee wagens naar een klus, maar één die alles aan boord heeft. Met deze wagens kunnen complete laswerken aan het spoor verricht worden, zowel voor nieuwbouw, onderhoud of in het geval van een calamiteit.

Ook voor onderhoud aan de tramwissels is deze wagen compleet uitgerust. En tevens voorzien van een hogedrukspuit met maar liefst 400 bar. En niet geheel onbelangrijk, de wagens zijn ook voorzien van fluisteraggregaten om 's nachts zo min mogelijk overlast te veroorzaken.

Ook de kraan ontbreekt niet om zwaardere wisseldelen of een stuk spoorrail in te brengen of te verwijderen van de straat. De bemanning bestaat uit drie monteurs die met hun wagen in een deel van de stad al het onderhoud aan het tramspoor in Amsterdam voor hun rekening nemen.

Met deze wagens kan het GVB elke klus of calamiteit aan binnen Amsterdam of daarbuiten op spoorgebied voor de tram.

 
39-BFD-2
17-BFS-8
   
20-BFS-8
   
Een railslijpauto van de Duitse firma Goldschmidt.
 
De vrachtwagen kan zelfstandig over de rails rijden.
 
 
Met deze slijpstenen kan de rails geslepen worden.
 
Dan krijgen we een demonstratie van het termitlassen van de tramrail. Deze demonstratie wordt uitgevoerd door het Duitse bedrijf Goldschmidt.
 
Eerst wordt er een mal over het te lassen stuk rail geplaatst.
 
Dan wordt de mal en het stuk rails geduren een aantal minuten flink verwarmd door gasbranders.
 
Vervolgens wordt er een bus met termit op de mal geplaatst.
 
En dat geeft mooi vuurwerk.
 
Hierna loopt het hete ijzer de mal in en in dit geval stroomt het ook nog over in de opvangbakken.
 
De opvangbakjes worden verwijderd.
 
Met dit apparaat wordt de bovenkant van de rail glad gemaakt.
 
Hierna wordt de mal en het overtollige ijzer stukgehakt.
 
Een Railzuigauto. (34-BGP-3)
 
Nog een andere Railszuigauto (BZ-GZ-13).
 

Over de Railszuigauto van het GVB:
De Railszuigauto wordt ingezet voor de reiniging van de wissels, wisselbakken en bogen in de stad, d.m.v. een hoge druk zuiginstallatie.

Het voertuig is ook uitgerust met een hogedruk spuitinstallatie, voor het doorspuiten van de waterbakjes en afvoerleidingen van de wisselbakken.

 
De nieuwe UNIMOG van het GVB. (01-BJH-1)
 
Een vooraanzicht van de UNIMOG.
 

Over de Unimog Rail Services uitvoering Tram en Metro baan:
De UNIMOG wordt gebruikt om onderhoud en vernieuwingswerkzaamheden op de tram- en metrobanen uit te voeren.

Dit voertuig is de nieuwste aanwinst voor GVB Rail Services en is zo uitgebreid mogelijk inzetbaar voor zowel tram als metrobanen.

De UNIMOG is voorzien van een 7 ton/meter kraan, heeft een topsnelheid van 40 km/u zonder getrokken last en met last is dit 25 km/u. Er is gebruik gemaakt van de nieuwste type motoren (Euro 6) om zo schoon mogelijk te werken.

Tevens is het met dit voertuig mogelijk om uitgevallen metrovoertuigen te kunnen verplaatsen. De UNIMOG kan beremd 400 ton trekken (horizontaal vlak).

 
Een smeerauto. (25-BHX-5)
 

Over de smeerauto (een Fuso Canter):
De smeerauto rijdt op de rails en in de opbouw zit een smeerinstallatie.

De smeerauto wordt ingezet op voor het smeren van de bogen, om het piepende geluid tijdens het rijden van een tram door een boog tegen te gaan.
Het smeren van de rail gaar ook slijtage van rail en wielen tegen.

 
Een KROL met vacuum unit. De vacuum unit kan het ballast tussen de rails vandaan zuigen en de opvangbak ergens anders legen.
Kinderen mochten, onder begeleiding, stenen zuigen.
 
 
 
Een hefbordeswagen. (52-BBK-1)
 
Aan alles is gedacht.
 
Hefbordeswagen van GVB Rail Services met het nummer 31. (BV-XZ-31)
 

Over de hefbordeswagens van het GVB:
Binnen de afdeling RS Systemen & Energie zijn er vier voertuigen aanwezig om het werk aan de bovenleiding te kunnen uitvoeren.

Twee voertuigen zijn aangeschaft in 2009 en twee zijn aangeschaft in 2013.

Op deze manier kan het GVB snel en adequaat reageren op calamiteiten in de stad en daarbuiten.

Omdat het GVB ook te maken heeft met open spoor (grasbaan / metro) en gewoon dicht spoor, zijn twee voertuigen uitgevoerd met een spoorwielonderstel. De wagens kunnen dan makkelijk insporen en vanaf het werkbordes rijden over het open spoor.

Door het grote bereik wat de hefbordes heeft, is het mogelijk om ook in een drukke stad als Amsterdam tot aan de gevel te komen om ook daar werkzaamheden uit te voeren aan gevelbevestigingen.

 
Een haspelvoertuig. (76-BFJ-6)
 

Over het Haspelvoertuig van het GVB:
Het haspelvoertuig zoals hierboven is te zien wordt gebruikt om over lange afstanden nieuwe rijdraad aan te leggen / te vervangen.

Rijdraad is de plusvoorziening om de tram zijn spanning te geven van 600 volt gelijkspanning.

Op de auto is een haspel aangebracht met daarop rijdraad met een lengte van maximaal 1600 meter. Dit wordt tijdens het werk op gecontroleerde wijze afgerold. De rijdraad is van koper.

Het haspelvoertuig is voorzien van een spoorwielonderstel en is op deze manier overal inzetbaar.

 
Verschillende werkzaamheden aan de bovenleidingen waren er te zien.
 
 
 
 
Een DAF FAN CF 75 kipper met kraan en haakarm. (BV-TG-39)
 
Een DAF FAN CF 75 kipper met kraan en haakarm en een zoutstooi-unit. (BX-FJ-88)
 

Over de DAF FAN CF 75 kipper met kraan en haakarm van het GVB:
Deze vrachtwagen worden gebruikt voor uiteenlopende transporten zoals zand, grind, beton, materiaalcontainers en bovenleidingsmasten etc. binnen meerdere afdelingen van het GVB.

Tijdens de winterdienst worden de vrachtwagens ingezet als zoutstrooiers en sneeuwschuivers.

   
Diverse werkvoertuigen van het GVB:
   
   
Diverse KROL-kranen.
 
Geintereseerden konden, onder begeleiding, een rondje draaien in deze telekraan van het GVB.
 
 

Over de Grove GCK 3045 City Crane van het GVB:
Deze kraan wordt ingezet in de nachtelijke uren voor het vernieuwen van de spoorrails, maar ook bij het transport van spoor bij de Basiswerkplaats en bij de metro.

De kraan is zo ontwikkeld dat er met de mast in een horizontale stand, in en uitgeschoven mag worden.

Hijscapaciteit: 45 Ton.
Lengte v/d mast:34 meter.
Gewicht v/d kraan: 36 Ton.

 
DAF TE 85 XC trekker met oplegger. (BN-XL-99)
 

Over de DAF TE 85 XC trekker met oplegger van het GVB:
De trekker en oplegger wordt gebruikt voor de aan- en afvoer van spoorrails tussen de werkplaats en diverse locaties in de stad.

Lengte oplegger: 12 meter
Uitschuifbaar: tot 27 meter.
Laadvermogen: 32 Ton.

 
Kinderen mochten, onder begeleiding, deze kleine graafmachine bedienen.
 
In een hal waar wissels gemaakt worden werd de werking van een wissel getoond.
 
 
De kast om de wissel juist te laten werken.
 
Op de open dag was er ook genoeg voor kinderen te doen. Naast het bedienen van de KROL met vacuum-unit, een rondje draaien in de spoorkraan en het bedienen van de kleine graafmachine, konden de kinderen ook lekker skelteren.
 
Kinderen konden zich op mooie wijze laten schminken.
 
Er ligt ook een flinke voorraad rails op het terrein.
 
 
Tijdens de open dag kon men ook een rondrit maken met twee oude stadsbussen van het GVB. De ene bus was de allereerste "Standaard Stadsbus" in Nederland. De GVB 301. De bus is nu in het bezit van Stichting Bram.
 
De andere bus waarmee een rondrit gemaakt kon worden is deze oude stadsbus met het nummer 373. Ook deze bus is eigendom van van Stichting Bram.