![]() |
|||||||||||
Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Eerste Abelliotrein komt onder grote belangstelling aan in Arnhem
|
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 11-04-2017 / 20.30 uur Technische complicaties met de trein van het type Stadler FLIRT leidden er op 6 april toe dat de grensoverschrijdende ritten van |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | lijn RE 19 niet zoals gepland om 05:44 uur 's morgens konden beginnen. Voor het grensoverschrijdende verkeer moeten de treinen uitgerust zijn met zeer complexe technologie: de treinen beschikken over drie verschillende veiligheids- en elektriciteitssystemen, die nodig zijn voor het grensgedeelte tussen Emmerich en Zevenaar. De technische experts van de betrokken bedrijven werkten hard aan het verhelpen van de storing en de installatie van nieuwe software op de zeven multi-systeem-compatibele treinstellen. Met veel gasten aan boord reed de trein vanaf Duisburg Hauptbahnhof over de Duits-Nederlandse grens naar Arnhem. Vanaf 6 april rijdt de lijn RE 19, die sinds de start in december 2016 aanvankelijk alleen pendelde tussen Düsseldorf en Emmerich, in het uitgebreide Nederrijn netwerk ook naar Zevenaar en Arnhem. Abellio exploiteert de lijn in opdracht van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en de provincie Gelderland. "Vandaag vieren we niet alleen een mijlpaal in de geschiedenis van het regionaal vervoer in Noordrijn-Westfalen en de provincie Gelderland, maar ook een bijzonder moment voor Abellio. Twee maanden voor de in de vervoersovereenkomst afgesproken datum en op tijd voor de paasvakantie zijn we erin geslaagd de voorbereidingen met succes te voltooien en het operationele bedrijf te starten", aldus Ronald R.F. Lünser, bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW, in zijn welkomstwoord aan ongeveer 80 gasten in de trein van Duisburg naar Arnhem. Met deze verbinding kunnen onze passagiers nu elk uur zonder overstappen met het VRR-tarief reizen tussen het Duitse Ruhrgebied en Rheinland en Nederland. Op deze prestatie ben ik even trots als op het feit dat wij vanaf nu een van de inmiddels zes grensoverschrijdende verbindingen in Noord-Rijnland-Westfalen aanbieden en het regionale passagiersvervoer in onze deelstaat met een belangrijke component kunnen uitbreiden en verbeteren." RE 19 brengt buurlanden dichter bij elkaar De eerste rit bracht de gasten in de nieuwe trein van Duisburg via Wesel naar Arnhem en later weer terug. Tegen 12:25 uur passeerden de aanwezige gasten in een van de nieuwe elektrische treinen van het type FLIRT Stadler voor het eerst de grens tussen Duitsland en Nederland. Kort daarna werden ze op het station van bestemming, Arnhem Centraal, onder meer door Geert Ritsema als vertegenwoordiger van de gemeente Arnhem en Conny Bieze, gedeputeerde van de provincie Gelderland, ontvangen en officieel verwelkomd. "De lijn RE 19 is een grote stap naar voren voor een betere verbinding tussen de buurlanden Nederland en Duitsland. De halte in Zevenaar en de uitbreiding van het net zijn een duidelijke bijdrage aan de economische versterking van de grensregio's. Ook het werken aan de andere kant van de grens wordt straks steeds gemakkelijker", aldus Conny Bieze in haar begroeting van de aanwezige gasten. De provincie Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dragen aan de Nederlandse kant bij aan de realisering van het grensoverschrijdende verkeersproject. Stephan Krenz, CEO van Abellio Duitsland, benadrukte de goede samenwerking en het belang voor de betrokken Duitse en Nederlandse regio's: "Vanaf 6 april 2017 geven we samen gestalte aan de Europese gedachte door naburige regio's over grenzen heen met elkaar te verbinden. Noordrijn-Westfalen en Gelderland komen met de lijn RE 19 een stuk dichter bij elkaar en Abellio is de verbindende schakel. Daarnaast is het een uitstekend voorbeeld van praktische samenwerking tussen onze moedermaatschappij Nederlandse Spoorwegen en Abellio Duitsland." Martin Burkert, lid van de Duitse Bondsdag en voorzitter van de parlementaire verkeerscommissie, wees in zijn toespraak op het groeiende belang van concurrerende spoorwegen. "Deze reis is een nieuw hoogtepunt in de succesvolle geschiedenis van Abellio. U heeft bewezen dat je in het regionale treinvervoer economisch succesvol kunt zijn met nieuwe zakelijke activiteiten." Burkert bedankte alle partijen die het grensoverschrijdende Nederrijn project hebben laten slagen. "Succes is aan veel factoren te danken en heeft zeker veel oorzaken. Een heel belangrijke factor zijn altijd de mensen die eraan werken." Het Nederrijn netwerk: Nieuwe treinen en nieuw aanbod Door de uitbreiding van de lijn RE 19 is de volgende mijlpaal in de geschiedenis van Abellio Rail NRW bereikt, en ook in het nieuwe door VRR ontwikkelde lijnen-concept in het Nederrijn-gebied. Het concept, dat sinds de nieuwe dienstregeling in december 2016 in werking is getreden, bevat belangrijke verbeteringen voor de passagiers:
Voor de start van het Nederrijn netwerk heeft Abellio in totaal ongeveer 85 nieuwe banen gecreëerd en een nieuw depot gebouwd voor reparatie en onderhoud van treinen in Duisburg. Voor de modernste onderhoudstechnologie investeerde Abellio met ondersteuning van de VRR ongeveer 15 miljoen euro in het op 3 maart geopende depot. Informatie over tickets en tarieven Ook wordt een nieuw klantencentrum geopend op station Arnhem Centraal, samen met de Nederlandse spoorwegen. Het centrum biedt passagiers een vast aanspreekpunt voor vragen over grensoverschrijdend treinvervoer. Daarnaast heeft Abellio in totaal drie nieuwe ticketautomaten geplaatst op de stations Zevenaar en Arnhem Centraal, waar tickets voor de reis naar Noordrijn-Westfalen kunnen worden gekocht. Internationale passagiers die van Nederland naar Duitsland willen reizen, kunnen voor het openen van de OV-chipkaart-poortjes op station Arnhem Centraal een ticket gebruiken met een vierhoekige barcode. Deze tickets zijn verkrijgbaar bij de Abellio-ticketautomaten. Nederlandse passagiers tussen Zevenaar en Arnhem kunnen gewoon bij de rode OV-chipkaart-poortjes van Arriva/Breng/Abellio in- en uitchecken. Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bekijk onze filmbeelden over de eerste officiele rit. |
|||||||||||
Om 12.51 uur kwam de eerste Abellio NRW het station van Arnhem binnenrijden. |
|||||||||||
De vijfdelige Abellio Flirt met het nr. ET 25 2304. |
|||||||||||
Stephan Krenz, CEO van Abellio Duitsland. |
|||||||||||
Wethouder van Arnhem Geert Ritsema. |
|||||||||||
Van links naar rechts, Stephan Krenz (CEO van Abellio Duitsland), Bert Groenewegen (financieel directeur NS), Thea de Vries (afdelingshoofd ministerie Infrastructuur en Milieu), Martin Burkert (lid van de Duitse Bondsdag en voorzitter van de parlementaire verkeerscommissie), Conny Bieze (Gedeputeerde Provincie Gelderland), Martin Husmann (bestuursvoorzitter VRR), de gastvrouwe, Geert Ritsema (Wethouder van de gemeente Arnhem) en Ronald R.F. Lünser (bestuursvoorzitter van Abellio Rail NRW) |
|||||||||||
We nemen een kijkje in de cabine. |
|||||||||||
Een kijkje in de trein. |
|||||||||||
In de trein bevinden zich twee toiletten. |
|||||||||||
Een ruime, rolstoeltoegankelijke toilet. |
|||||||||||
In het toilet is een verschoningstafel voor de baby aanwezig. |
|||||||||||
Nog even voor vertrek met alle genodigden op de foto. |
|||||||||||
Rond 14.00 uur staat de trein al weer klaar voor vertrek. |
|||||||||||
Conny Bieze (Gedeputeerde Provincie Gelderland) laat om 14.05 uur de trein vertrekken door middel van te zwaaien met de groene vlag. |
|||||||||||
De trein bij vertrek uit Arnhem. |
|||||||||||