Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
In beeld: De nieuwe CAF Sprinter van NS
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

21-03-2017 / 11.00 uur
UTRECHT - In 2018 komen de eerste nieuwe Sprinters van treinfabrikant CAF op het spoor in Nederland. Een volgende belangrijke stap naar dit moment is gezet: de eerste Sprinter heeft de fabriekshal in Spanje verlaten. Deze trein gaat nu naar Velim in Tsjechië voor de circuittest. Een volgende trein gaat naar Wenen voor de klimaattest. Hierna komen de trein naar Nederland voor een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Treinbouwer CAF maakt in totaal 118 sprinters voor NS. Het productieproces van de trein kun je hier bekijken.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De nieuwe Sprinters die CAF voor NS bouwt zijn gebaseerd op een bestaand treinontwerp (platform), aangepast aan de laatste Nederlandse en NS eisen. De nieuwe Sprinters zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen, brede gangpaden, ruime balkons en zoveel mogelijk doorkijk door de trein. Verder krijgt de trein een ruim (rolstoeltoegankelijk) toilet, stopcontacten en USB-aansluitingen in de 1e en 2e klas en speciale afvalbakken op de balkons met gescheiden afvalinzameling. De gelijkvloerse trein is goed toegankelijk voor rolstoelers of mensen met een kinderwagen, door de aanwezigheid van schuiftreden kunnen zij eenvoudig de trein in.

NS investeert €2,5 miljard in nieuwe en gemoderniseerde treinen van NS. Eind 2016 zijn de eerste van 58 nieuwe Sprinters van Stadler ingestroomd. Ook volgen vanaf 2018 de 118 nieuwe Sprinters van CAF. Vanaf 2021 stromen de eerste van de 79 nieuwe Intercity’s in van Alstom. Foto's en video: © NS.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons  
 
Bekijk de NS-video over de nieuwe Sprinter.
 
NS wil reizigers een goede en confortabele reis bieden. NS heeft hiervoor 118 treinen besteld: goed voor 20.000 zitplaatsen.
 
In de designfase zijn treinreizigers en medewerkers betrokken. Na de ontwerpfase begint de productie met de bouw van het aluminium casco.
 
Vervolgens wordt de trein voorbereid voor verschillende verflagen.
 
De vloer ligt er helemaal in en wordt beschermd met karton.
 
De trein is gelakt.
 
In de assemblagehal is het tijd voor het verder 'opbouwen' van de trein.
 
De ramen worden geplaatst.
 
Aan de binnenkant van de trein worden kilometers bekabeling in de plafonds verwerkt, onder andere voor de stopcontacten en USB-poorten.
 
De stuurtafel van de machinist.
 
Na het plaatsen van de deuren volgen de technische systemen op het dak.
 
De technische systemen zijn bovenop het dak geplaatst.
 
Het samenvoegen van de eerste rijtuigen.
 
CAF controleert of de trein waterdicht is.
 
Ondertussen zijn in de testmuur alle elektronische componenten met elkaar verbonden en klaar voor de eerste test.
 
De gelijkvloerse instap met de schuiftrede maakt comfortabel instappen mogelijk en zorgt daarmee voor betere toegankelijkheid.
 
Camera's in de trein dragen bij aan sociale veiligheid.
 
Kunst is (net zoals bij de Flirt-3 treinstellen) geinspireerd op Mondriaan en grote afvalbakken op het balkon.
 
LED-verlichting in de trein past zich aan aan het buitenlicht.
 
Reizigers in de 2e en 1e klas kunnen gebruik maken van stopcontacten en USB-poorten.
 
De eerste trein verlaat de fabriek in Spanje op weg naar het testcircuit Tjechie.