Goederentreinen.nl
Duitsers geven startsein voor aanleg Derde Spoor
Index

20-01-2017 / 09.00 uur
ZEVENAAR - Vandaag, vrijdag 20 januari, wordt in Duitsland het officiële startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Dankzij deze spooruitbreiding kunnen er in de toekomst meer goederentreinen gebruik maken van de Betuweroute. Dat is goed voor de economie in Nederland.

Omleiden spoorgoederenvervoer
De bouw van het 73 kilometer lange derde spoor dwars door een aantal grote steden neemt nog vele jaren in beslag. Tijdens de werkzaamheden is het niet altijd mogelijk om ook treinen te laten rijden.

Actuele Fotoreportages
Videoreportages
Goederen vervoerders
Goederen locomotieven
BetuweRoute
Railbouw / -onderhoud bedrijv.
Ongevallen met goederen
Andere websites van ons
OVnieuws.info
Contact

Goederentreinen worden in Nederland dan omgeleid via de Brabant- en Bentheimroute. In 2017 gaat het om een aantal weekenden waarin er niet gereden kan worden en zeven werkweken waarin er maar één spoor beschikbaar is.

Stuurgroep Derde Spoor Duitsland
Om de impact van de aanleg van het derde spoor in Duitsland te beperken is de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland opgericht. Hierin werkt ProRail samen met: Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, het Strategisch Platform Logistiek, decentrale overheden, vervoerders en verladers. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voorzitter van deze stuurgroep.

Nieuw spoor bij Zevenaar
Ook in Nederland wordt hard gewerkt om de aansluiting tussen Duitsland en de Betuweroute te verbeteren. Tussen Zevenaar en de grens wordt over een lengte van 3 kilometer een derde spoor aangelegd. Vorig jaar is de bovenleiding al aangepast zodat goederentreinen bij de grens nog maar eenmaal van spanning hoeven te wisselen. Ook is het spoor uitgerust met een nieuw Europees beveiligingssysteem (ERTMS). Dankzij deze aanpassingen verbetert de doorstroming en kunnen er in de toekomst meer treinen van de Betuweroute gebruik maken. 

Derde Spoor Duitsland 
Een goede infrastructuur voor spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Nederland. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is bij de grens in Zevenaar en in Duitsland meer capaciteit nodig. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en Genua.

Mail ons