Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Eerste M5-metro op eigen kracht in de tunnel van de Noord/Zuidlijn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

29-12-2016 / 12.00 uur
AMSTERDAM - Op maandag 2 januari zal voor de eerste keer een nieuwe M5-metro op eigen kracht vanaf station Zuid het Noord/Zuidlijn-spoor oprijden en vervolgens de tunnel bij de RAI induiken. De rit is het startsignaal van een omvangrijk testprogramma dat zo’n zeven maanden in beslag zal nemen.

Eerder werd al het noordelijk deel van de treinbeveiliging van de Noord/Zuidlijn getest met onder meer een M5, maar deze moest toen nog in twee delen door de tunnel worden getrokken. Nu zijn de stations en de railinfrastructuur zo ver afgebouwd dat de metro's

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

op eigen kracht de testritten kunnen uitvoeren op de hele Noord/Zuidlijn.

Schouwen
Voorafgaand aan de eerste fase van het testprogramma zal GVB de baan eerst ‘schouwen’, dus checken of het spoor en de metro veilig op elkaar aansluiten voor het uitvoeren van testen bij lage snelheden. Dat hebben de specialisten van GVB overigens al een keer te voet gedaan, maar vanaf 2 januari zal dit gebeuren vanuit een rijdende metro, eerst stapvoets en dan de snelheid trapsgewijs opvoerend.

Testprogramma
Daarna wordt het grote testprogramma samen met Alstom, de leverancier van de metro's en de bouwer van het nieuwe treinbeveiligingssysteem, in gang gezet. Manager van deze testfase Jan Swanepoel: "In de eerste fase gaan we op de hele lijn door een serie van testen bewijzen dat de metro’s veilig en op de juiste snelheid kunnen voortbewegen. Eerst op lage snelheid met één metro, maar uiteindelijk op hoge snelheid op de hele lijn, met meerdere metro's."

Planning
Naar verwachting loopt het testprogramma ongeveer 33 weken. Wanneer de metro’s kunnen rijden zoals vereist, wordt het testprogramma uitgebreid. Dan volgen testen of de communicatie tussen alle verschillende systemen goed werkt. Zo moet de GVB-verkeersleider op afstand kunnen zien waar de trein zich bevindt en mee kunnen kijken met de camera's in de trein. Ook worden testen uitgevoerd waarin de toekomstige reiziger centraal staat: is de Noord/Zuidlijn-reis comfortabel genoeg, hoe zit het bijvoorbeeld met de drukgolven in de tunnel enzovoort. Swanepoel: “Al met al een spannende periode die we hopelijk in augustus succesvol kunnen afronden, zodat we de vervolgstappen kunnen zetten op weg naar exploitatie van de lijn."

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.