Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
In beeld: De najaarsstoomdag van de Museum Buurtspoorweg
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

03-11-2016 / 13.30 uur
HAAKSBERGEN - Op zondag 23 oktober jl. heeft de Museum Buurtspoorweg (MBS) haar najaarsstoomdag gehouden. Er werd volgens een speciale dienstregeling gereden met meerdere stoom- en dieseltreinen tussen de stations in Haaksbergen en Boekelo. Ook waren er op de beide station diverse activiteiten georganiseerd en waren er modelbanen te bewonderen. Dankzij het heerlijke weer en de inzet van vele vrijwilliger werd het een schitterende dag.

Wij maakten er een uitgebreide foto- en videoreportage van.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De onderstaande reportage is via deze link ook in het zwart-wit /sepia te bekijken (Tip).

Goederentreinen.nl  
175 jaar Spoorwegen  
Foto's  
Busfoto's  
Metrofoto's  
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
 
Bekijk onze videoreportage over de najaarsstoomdag van de Museum Buurtspoorwegen.
 
Loc NS 451 / MBS 11 staat langs het perron van station Haaksbergen. De loc uit 1956 heeft als bijnaam "Brommer".
 
Een close-up van de 451.
 
Op het emplacement van station Haaksbergen komen we deze "Oersik" tegen. Het is loc NS 145 / MBS 14.
 
MBS loc 10 staat gerangeerd te Haaksbergen. De loc uit 1935 heeft vroeger o.a. dienst gedaan bij de Koninklijke Stoomweverij in Nijverdal
 
In het tractiedepot in Haaksbergen stonden de stoomloc's MBS 3 (voor) en MBS 4. De MBS 3 (uit 1896) is de oudste stoomloc die de MBS bezit. Helaas staat de loc al sinds 1979 geconserveerd omdat de ketel te slechts is om gebruikt te mogen worden. Om de machine weer rijvaardig te krijgen is een omvangrijke restauratie nodig die ongeveer 230.000 euro moet gaan kosten.
 
Een zij-aanzicht van de MBS 3.
 
MBS loc 4 uit 1925. Van 1970 t/m 1997 is de loc vaste kracht bij de MBS. Sinds oktober 1997 staat de loc buitendienst.
 
 
NS 7853 / MBS 8 rangeert over de sporen van station Haaksbergen. De loc uit 1910 heeft echter nooit in NS dienst gereden maar omdat de loc een soortgenoot is van de NS 7851 en de NS 7852 heeft de loc het fictieve nummer NS 7853 gekregen.
 
Een overzichtsfoto van station Haaksbergen genomen vanaf de loopbrug.
 
Kraansik NS 368 / MBS 18 uit 1951. De loc heeft de kraan echter pas in 1975 gekregen.
 
Rechts op de foto rangeert NS 7853 / MBS 8 langs de trein waar zij weldra voor wordt gerangeerd.
 
NS 7853 / MBS 8 gefotografeerd vanaf de loopbrug in Haaksbergen.
 
 
 
NS 7853 / MBS 8 staat klaar voor vertrek te station Haaksbergen.
 
Station Haaksbergen.
 
Kraansik NS 368 / MBS 18 staat onder de loopbrug te Haaksbergen. De geklonken voetgangersbrug uit 1888 heeft 125 jaar lang over sporen van station Geldermalsen gelegen. In 2010 werd in Geldermalsen de nieuwe voetgangersbrug in gebruik genomen waarna de oude brug werd afgebroken. Een verkorte versie van de brug staat nu in Haaksbergen.
 
 
Een kijkje in het motorgedeelte van Kraansik NS 368 / MBS 18.
 
NS 242 / MBS 19 uit 1935.
 
MBS 6 "Magda"is een van oorsprong Belgische stoomloc uit 1925. Tot 1980 heeft de loc rangeerdienst gedaan bij fabriek "Metallurgie Hoboken-Overpelt". Vanaf 1980 werd de loc ingezet op de lijn van Toeristische Trein Zolder. Deze lijn werd echter opgeheven en de MBS kocht de loc in 1995. In 1998 is de loc in de MBS werkplaats geheel gerestaureerd. Er werdeen nieuwe ketel gebouwd, al het lagerwerk werd opnieuw gegoten, veerpaketten vervangen, nieuwe buitenbeplating gemaakt, nieuwe tenderbakken gebouwd en nieuwe wielbanden opgelegd. Tenslotte werd ze in de frissen kleuren van de Nederlandsche Centraale Spoorwegmaatschappij uit 1910 geschilderd.
 
MBS Loc 2 "'t Veulentje" uit 1926 rijdt langs een oude vrachtwagen van Van Grieken melk.
 
MBS 2 met een korte goederentrein bij halte Zoutindustrie.
 
NS 7853 / MBS 8 komt met een reizigerstrein aangereden thv halte Zoutindustrie.
 
MBS 6 is zojuist met een reizigerstrein vertrokken van halte Zoutindustrie in de richting van Boekelo.
 
Loc NS 451 / MBS 11 is met een buurtgoederentrein onderweg van Boekelo naar halte Zoutindustrie.
 
En de terugweg van halte Zoutindustrie naar Boekelo.
 
MBS 6 is met een reizigerstrein onderweg van station Boekelo naar halte Zoutindustrie.
 
NS 7853 / MBS 8 met reizigerstrein net voor Boekelo.
 
NS Sik 259 / MBS loc 17 met drie ketelwagons net buiten Boekelo.
 
MBS Loc 2 met een korte goederentrein vlak voor het station van Boekelo.
 
NS 7853 / MBS 8 vlak na vertrek uit station Boekelo.
 
NS 293 / MBS 16 staat in haar Pakhoed kleurstelling op de kleine draaischijf in Boekelo.
 
Even later staat Sik 293 / MBS 16 klaar voor vertrek met een korte goederentrein te Boekelo.
 
TWE 152 / MBS 5 uit 1927 staat in het Museumdepot te Boekelo.
 
Oersik NS 125 / IJsselcentraal Hengelo 2 / MBS 15 staat in het Museumdepot te Boekelo te wachten op revisie.
 
MBS 6 en MBS 2 staan voor het Museumdepot te Boekelo.
 
NS Sik 259 / MBS loc 17 te Boekelo.
 
Sik 293 / MBS 16 tijdens rangeerbewegingen te Boekelo.
 
Sik 293 / MBS 16 staat samen met de MBS 6 langs het perron in Boekelo.
 
De MBS 6 en de MBS 2 staan met rijtuigen langs het perron van halte Zoutindustrie.
 
Kraansik NS 242 / MBS 19 te Haaksbergen.
 
MBS 13 "Harculo" uit 1954 krijgt momenteel een grote revisiebeurt. De loc staat al sinds 2004 buitendienst vanwege problemen met de versnellingsbak.
 
Railbus MBS 26 staat in de loods te Haaksbergen.
 
 
Stoomloc SS (Staatsspoorwegen) 657 / NS 8107 / MBS 7 uit 1901 ondergaat momenteel een ketelrevisie.
 
De SS 657 is de oudste, in Nederland gebouwde en nog rijvaardige stoomloc van ons land. De loc bezit de museuale A-status.
 
Kolenbak NS 660 / MBS 20 te Haaksbergen.
 
NS Sik 259 / MBS 17 tijdens rangeerbewegingen te Haaksbergen.
 
De locomotors NS 259 / MBS 17, NS 368 / MBS 18 en de NS 242 / MBS 19 staan klaar voor vertrek met een reizigerstrein te Haaksbergen.
 
Een mooie oude stoomwals stond op het stationsplein van Haaksbergen.