Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Spoor op Moerdijkbrug wordt geheel vervangen
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

18-10-2016 / 20.45 uur
MOERDIJK - ProRail gaat de spoorstaven en –lassen op de 'oude' Moerdijkbrug in zijn geheel vervangen. De exacte datum en duur van deze buitendienststelling is nog niet bekend. Dit wordt de komende periode in overleg met de aannemer, consumentenorganisaties, vervoerders en verladers bepaald. Hierbij staat het zoveel mogelijk beperken van de hinder voor reizigers en verladers centraal.

Structurele oplossing
De complexe werkzaamheden staan in het tweede kwartaal van 2017 gepland. Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
is een forse buitendienststelling noodzakelijk. De exacte datum, duur en of de werkzaamheden in een aaneengesloten periode of  in meerdere kortere perioden worden uitgevoerd, is op dit moment nog niet bekend. Hierover voert ProRail overleg met vervoerders, verladers en deskundigen. Dit vervangen zal op dezelfde wijze plaatsvinden als in 2003. Vanaf 2003 is het spoor een periode van ruim tien jaar zonder grote problemen in dienst geweest. 

Wat is er aan de hand?
Het spoor op de Moerdijkbrug is in 2003 vervangen. Toen is gekozen voor een innovatieve methode door de sporen in te gieten in een elastische emulsie. Dit om de levensduur van de brug te verlengen. De lassen op de brug hebben in 2014/2015 gepland onderhoud gehad. Helaas is gebleken dat dit onderhoud in de complexe situatie op de brug kwalitatief niet juist is uitgevoerd. Een deel van de lassen voldoet niet. Dat wil zeggen dat er op korte termijn onderhoud nodig is. Als er niets wordt gedaan betekent dit het risico op spoorstaafbreuken. Dit is echter een complexe klus, omdat de ingegoten sporen speciale lastechnieken vragen. 

Korte termijn
ProRail werkt de komende maanden ieder weekend om de ‘slechtere’ lassen aan te pakken. Dit gebeurt in reguliere buitendienststellingen in de nachten van zaterdag op zondag (6 uur) en zondag op maandag (5 uur). Het personenvervoer ondervindt hier nagenoeg geen hinder van. Tijdens deze buitendienststellingen herstelt ProRail de slechte lassen. Daarnaast wordt de staat van het spoor gemeten en zwakke plekken in kaart gebracht. Dankzij deze intensieve manier van onderhoud en monitoring wordt de kans op acute storingen flink teruggebracht. 

Lange termijn 
Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd gaan deskundigen er vanuit dat het spoor op de brug minimaal 10 jaar zonder grote problemen kan functioneren. Het onderstel van de Moerdijkbrug is in 2055 aan vervanging toe. Voor de tussenliggende periode wordt de komende periode gezocht naar nieuwe innovatieve en bewezen oplossingen en technieken.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.