Goederentreinen.nl |
Minder gevaarlijke stoffen over omleidingsroutes Betuweroute |
||||||||||
Index | 05-10-2016 / 20.20 uur DEN HAAG - Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) pakt de overschrijdingen van de normen voor het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen aan. Vanaf dit jaar worden al zo’n 3200 minder wagens met gevaarlijke stoffen vervoerd over de omleidingsroutes van de Betuweroute. Om de veiligheid op deze spoorroutes verder te vergroten en de hinder voor omwonenden nog meer te beperken, zijn extra maatregelen afgesproken met de provincies Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Gelderland. Ook behoort chloortransport per spoor straks tot het verleden. Dijksma sprak hier deze week over met onder meer bestuurders van gemeenten die langs |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
Contact | deze omleidingsroutes liggen. Duizenden spoorwagens minder, einde aan chloortransport Strenge regels en betere informatievoorziening Naast maatregelen die overschrijdingen van deze normen moeten tegengaan, komt er een betere informatievoorziening. Hierdoor kan straks na elk kwartaal al worden gezien hoeveel er in de maanden daarvoor daadwerkelijk op een bepaald traject vervoerd is. Nu kan dit pas na een jaar. Met de verandering kan sneller worden ingegrepen als normen op een traject straks alsnog overschreden dreigen te worden. Oplossingen Minder hinder voor omwonenden Het ministerie voert maatregelen zoals raildempers die geluidsoverlast beperken, extra beveiligingssystemen en verbeteringen aan overwegen en tunnels onder het spoor op het hele traject versneld in. Ook met de provincies Overijssel en Gelderland zijn afspraken gemaakt over vergelijkbare maatregelen op de Bentheimroute, die de komende jaren worden doorgevoerd. Met al deze maatregelen is een bedrag van zo’n 110 miljoen euro gemoeid. Einde chloortransporten in Nederland
Door afspraken die staatssecretaris Dijksma later dit jaar met AkzoNobel maakt, hoort chloorvervoer per spoor in Nederland straks definitief tot het verleden. De productie en het gebruik van chloor vinden dan op één locatie plaats. Met meer van dit soort initiatieven kan de totale omvang van het vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland in de toekomst verminderen. Minder vervoer via Brabantroute en Bentheimroute Gedwongen andere route |
||||||||||
Mail ons | |||||||||||