Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Wederom problemen op de Moerdijkbrug
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

28-09-2016 / 21.10 uur
MOERDIJK - Wederom zijn er vandaag (28 september) problemen ontstaan aan het spoor op de Moerdijkbrug. Hierdoor mogen de treinen slechts met een snelheid van 40 km/u over de brug rijden. Eerder gold nog een beperking van 80 km/u voor het rijden over de spoorbrug.

Door de snelheidsbeperking rijden er geen sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Intercitytreinen maken wel een extra stop op Lage Zwaluwe. ProRail hoopt dat de problemen in de nacht van 29 op 30 september voorbij zijn.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Wat is er toch mis met het spoor op de Moerdijkbrug?
De problemen met de oude Moerdijkbrug zijn een paar jaar geleden begonnen toen een geluidsdempende elastische emulsie om de sporen is aangebracht. Deze elastische emulsie heeft als voordeel dat het het geluid reduceert. Nadeel is dat de rails een zachte ondergrond heeft. En juist bij de raillassen vormt dit een groot probleem. Raillassen moeten juist een extra verstevigde ondergrond hebben omdat op dit deel van de rail juist extra druk komt te staan. Deze extra stevigheid ontbreekt op de Moerdijkbrug waardoor de raillassen eerder scheuren.

Wat doet ProRail er aan om het probleem op te lossen?
Wekelijks schouwen monteurs het spoor op de Moerdijkbrug. Daarnaast inspecteren zij elke twee weken via ‘ultrasoon handmetingen’ het spoor op de Moerdijkbrug op eventuele onregelmatigheden. Zij lopen dan met speciale apparatuur over de brug om zo vroegtijdig haarscheurtjes te signaliseren. Een lasploeg loopt dan tegelijkertijd mee om mogelijke defecten direct te herstellen. Ondanks deze intensieve controles kan het toch nog helaas voorkomen dat er een defect aan spoor optreedt, dat op korte termijn hersteld moet worden.

Onderzoek
ProRail streeft naar een duurzame oplossing en onderzoekt daarom samen met andere partijen hoe zij de lassen minder kwetsbaar kunnen maken. Hiervoor worden momenteel innovatieve las- en hersteltechnieken beproefd, welke uitvoerig worden onderworpen aan verschillende testen. De resultaten van dit onderzoek worden in het najaar van 2016 verwacht.

Foto: ProRail / Stefan Verkerk

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.