Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
NS presenteert gemoderniseerde VIRM-1
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

02-09-2016 / 13.30 uur
HAARLEM - Op dinsdag 30 augustus jl. presenteerde NS de eerste van 81 gemoderniseerde dubbeldekkers (type VIRM) in de werkplaats in Haarlem. De trein is een compleet gemoderniseerde versie van de, in de jaren negentig door NS bij Talbot/Bombardier aangeschafte, dubbeldekker. De trein is weer van alle gemakken voorzien voor de reiziger. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Nieuwe rolstoeltoegankelijke toiletten, kunst, meer bagageruimte, wifi en actuele reisinformatie complementeren het geheel.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

NS-dochter NedTrain heeft de volledige modernisering voor haar rekening genomen. Marjan Rintel, directeur Operations NS: “Dit type dubbeldekker is ons grootste werkpaard dat in de spits tot wel 1.000 reizigers per keer vervoert. Met deze modernisering kan de trein weer jaren mee en hij ziet er ook nog eens prachtig uit. Mooi Hollands vakmanschap.”

Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.”

Zones
Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich, door de opstelling van de stoelen achter elkaar en een zakelijker inrichting, meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een brede loungebank op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair; schermen met actuele reisinformatie en gratis draadloos internet. In het kader van toegankelijkheid is rekening gehouden met rolstoeltoegankelijke toiletten met (voor het eerst) ook een urinoir, brailleplaatjes bij de trapleuningen en verbeterde zichtbaarheid van en signalering bij treindeuren. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie zoals design LED-lampen die zich aanpassen aan de hoeveelheid buitenlicht. In de trein is, in lijn met de NS-traditie, ook moderne kunst aangebracht met in het oog springende deurduwers en jashaken. Verder is er in de oude liftschachtjes (hier ging vroeger de trolley van railcatering in) meer bagageruimte gecreëerd.

Ontwerp beïnvloed door treinbotsing Amsterdam
Tijdens het ontwerpen van het interieur is rekening gehouden met bevindingen die tijdens het onderzoek naar het treinongeluk in Amsterdam naar voren zijn gekomen. Zo is gebleken dat er meerdere mensen (ernstig) gewond zijn geraakt door de dunne tafeltjes in de trein. Daarom zijn de nieuwe tafeltjes een stuk dikker gemaakt en zijn ze veel ronder van vorm geworden. De glazen binnenwanden en -deuren voorzien van vier lagen dun folie waardoor het glas bij een eventuele botsing niet zal versplinteren. Voor de nieuwe bagageruimtes zijn stangen aangebracht zodat bij een eventuele botsing de bagage niet door de trein heen vliegt.

Serieproductie
Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de principes uit de auto-industrie, waarbij de rijtuigen stuk voor stuk volledig worden gestript en gemoderniseerd.

Het productieproces bestaat uit zes deelprocessen. Deze processen zijn opgedeeld in 22 stations en 67 diensten. Ned Train Haarlem gaat op snelheid produceren in vier diensten per tact, de monteurs werken in twee diensten per dag. Dit betekend dus dat de bak iedere twee dagen een stap opschuift in het proces. Iedere acht dagen komt er een trein (viertje) uit het proces, of iedere 12 dagen een zesbaks VIRM.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
   
 

De VIRM - Stationlocaties

In- proces
Station 1 en 2

Demontage
Station 3 t/m 7

Casco
Station 8 t/m 10

Conservering
Station 11 en 12

Montage
Station 13 t/m 19

Uit - proces
Station 20 t/m 22

Uitleg stations

Station 1 (op trein niveau)
* Ontvangst van de trein uit de rijdende dienst
* Er wordt een functionele test van alle systemen uitgevoerd
* De trein wordt aan de buitenzijde gereinigd
* De afvalbakken worden geleegd en het toilet wordt gereinigd
* Opname meerwerk wordt uitgevoerd

Station 2 (op bak niveau)
* De treinen ondergaan een weging
* De trein wordt gebroken in losse bakken (rijtuigen)
* De draaistellen worden verwijderd en de bak wordt op de transportbokken geplaatst

Station 3
*Grit klaar maken van de bak: alle onderdelen die niet bestand zijn tegen het gritproces demonteren (verf afdekken / beschermen)
* Demonteren van: De HVAC-unit (airco's), Luvo (compressor) en het stoot en trekwerk
* Verwijderen informatieschermen en andere elektronische apparaten

Station 4
Verwijderen van conservering door middel van gritten

Station 5
* Aanbrengen primer op de gestraalde vlakken

Station 6
* Demonteren ramen
* Demonteren zwenk-zwaai deuren
* Demonteren glazen wanden en schotten in het interieur

Station 7
* Demonteren interieur (zijwanden, plafonds, bagagerekken, kasten, etc.)
* Demonteren verlichting
* Demonteren toilet
* Inleveren bewaar- en revisiedelen
* Verwijderen van alle vloeren en trappen

Station 8 (spoelstand)
* Verwijderen beugels en steunen die geen functie hebben na modernisering
* Verwijderen anti dreun laag
* Herstellen casco
* Verwijderen shockmounts (rubberenblokken waarop de beneden vloeren gemonteerd zijn)

Station 9
* Dichtlassen raamopening ter plaatse van het toile
* Aanbrengen nieuwe bevestigingspunten voor toilet en bioreactor
* Aanbrengen bevestigingspunten Luvo (compressor)
* Aanpassing aan het casco maken ten behoeve van nieuwe interieur verbindingen
* Plaatsen van shockmountbakjes

Station 10
* Aanbrengen kabelpijpen
* Schoonmaken en aanpassen luchtkanalen
* Plaatsen shockmounts voor geluidsdemping
* Plaatsen frames voor interieur

Station 11
* Verwijderen oude stickers
* Aanbrengen plamuur
* Schuren gehele bakwand
* Aanbrengen primer
* Herstellen conservering exterieur met de 2K lakinstallatie

Station 12
* Spuiten van de bak
* Aanbrengen grafiek
* Herstellen onderzijde bak
* Herstellen conservering interieur

Station 13
Leggen van de houten ondervloer
* Aanbrengen kuipprofielen
* Linoleum leggen
* Afwerken en afdekken vloer

Station 14
* Plaatsen HVAC units
* Plaatsen remweerstanden kast
* Plaatsen snelschakelaar kast
* Aanbrengen dak bekabeling en stroomafnemer
* Monteren stoot- en trekwerk
* Monteren kopwand deurbediening
* Monteren vouwbalg

Station 15
* Trekken van nieuwe bekabeling
* Plaatsen en aansluiten elektronica cassettes
* Testen bedrading
* Persen en meggeren (isolatieweerstandmeting)
* Plaatsen luchtkanalen
* Monteren batterij en luiken
* Monteren bekabeling bakovergangen

Station 16
* Plaatsen leidingwerk onder de bak ten behoeve van toiletsysteem
* Monteren bioreactor
* Plaatsen toilet unit
* Lektesten toiletsysteem
* Plaatsen alle wanden en kasten op de balkons en in de cabine
* Plaatsen plafond balkons

Station 17
* Monteren van:
- Zijwanden en plafond compartimenten
- koffer opbergkast in liftkoker
- bagagerekken
- zwenk-zwaai deuren
- zijwandramen

Station 18
* Monteren van:
- Zijwandramen
- Stoelen en loungebanken
- Glazen schotten en pendeldeuren
- Zijwnadtafel en afvalbakken
* Terugplaatsen OBIS schermen
* Afwerken interieur
* Afstellen zwenk-zwaai deuren

Station 19
* Controleren bekabeling
* Functionele testen
* Monteren verlichting compartiment onder
* Monteren Luvo

Station 20
* Wegen (hoeklast en wiellast)
* Terugplaatsen draaistellen
* Aanbrengen van stickers

Station 21 en 22
* Koppelen van de bakken
* Functioneel testen op niveau
* Proefrit
* Opleveren trein

   
 

Grootschalige vernieuwing van de vloot
De modernisering van deze dubbeldekker (type VIRM) is onderdeel van een programma van €2,5 miljard aan investeringen in nieuw/gemoderniseerd materieel bij NS. Zo stromen vanaf eind dit jaar 58 nieuwe Sprinters van Stadler in. Ook volgen vanaf 2018 118 nieuwe Sprinters van CAF. Vanaf 2021 stromen ca. 80 nieuwe Intercity’s in van Alstom.

   
 
Bekijk onze video over de gemoderniseerde VIRM-1.
 
In september 2014 werd in de NedTrain werkplaats in Haarlem gestart met de modernisering van de eerst VIRM-1.
Het treinstel, de 9411, wordt eerst volledig gedemonteerd.
   
Alles wordt uit de trein gehaald.
   
Na een een Casco proces en de Conservering (zie uitleg in bovenstaande tekst) komen de losse bakken van het treinstel bij de Montage afdeling terecht.
 
Aan de buitenkant begint het er weer mooi uit te zien.
 
Op deze afdeling wordt de trein weer helemaal opnieuw opgebouwd en ingericht.
   
De bovenste coupé.
De onderste coupé.
   
Een mooie schone omgeving waarin gewerkt wordt. Het ziet er strak uit allemaal.
 
Stap voor stap wordt de trein weer ingericht.
   
Op deze afdeling worden ook de wc's ingebouwd.
Een stuk techniek wat later achter de spiegel verdwijnt.
   
Op 30 augustus 2016 wordt de eerste VIRMm-1 aan de pers gepresenteerd.
   
   
 
We gaan naar de eerste klas beneden.
 
Daar treffen we een loungebank en mooie bagageruimtes aan.
 
Glazen tussenwanden en deuren van extra veilig glas.
 
 
Moderne, verstelbare stoelen met beweegbare armleuningen. De stoel kan in meerdere standen versteld worden.
 
De tafeltjes zijn extra veilig gemaakt doordat ze ze dikker zijn geworden en ronden hoeken hebben.
 
Onder de stoelen zit een 220 volt aansluiting.
 
LED-licht leeslampjes.
 
Mooi vormgegeven kapstokhaakjes.
 
De eerste klas boven is zakelijker inrichting, meer om in te werken en lezen.
 
 
De tweede klas beneden. Ook hier zijn een loungebank en bagageruimtes aanwezig.
 
Door middel van de beweegbare stang staat de bagage veilig.
 
 
De handgrepen op de deuren zijn gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Onno Poiesz. Hij heeft zich laten inspireren door vlekken van lekkende koffiebekers, achtergelaten kauwgom en mayonaiseresten.
 
 
De tweede klas boven.
 
 
 
Op de balkons hangen camera's.
 
Op de trapleuningen zijn bordjes met brailleplaatjes aangebracht zodat ook blinden en slechtzienden makkelijker hun zitplaats kunnen vinden.
 
Mooie wc's...
 
... met zelfs een urinoir!
 
Op de deur van de cabine (waar de machinist in zit) knippert een balk waarmee reizigers worden opgeroepen om de deur vrij te houden.
Dit om een vluchtweg van de machinist te waarborgen.
 
De cabine van de gemoderniseerde VIRM-1.
 
De nieuwe VIRMm-1 is een mooie en veilige trein geworden.