binnen het bestaande projectbudget.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de afbouw van de stations, de tunnel en het railnetwerk. Daarna wordt getest of alle systemen werken. Zodra dit klaar is en een onafhankelijke toets heeft plaatsgevonden, kunnen de proefbedrijven van gemeente, en vervolgens van vervoerder GVB, van start. Die proefbedrijven gaan vanaf begin 2018 alle mogelijke situaties oefenen, alsof de metro al in het echt rijdt – met en zonder passagiers. Bij een project van deze complexiteit en omvang, is het essentieel dat die test- en proeffase solide en uitgebreid is. Die proef- en testperiode is een voorwaarde om de lijn veilig en verantwoord te kunnen laten rijden.
Voornaamste factoren
De voornaamste factoren voor de wijzigingen in de planning zijn:
- Faillissementen opdrachtnemers: Door faillissementen zijn de planningen van de opdrachtnemers aangepast. Hierdoor is de oorspronkelijke buffer uit de planning verdwenen en is de afbouw van de stations circa een jaar later klaar dan gepland.
- Noodzakelijke aanpassingen aan het ontwerp om van de deelsystemen een werkend geheel te maken: De Noord/Zuidlijn is bij zijn start niet vanuit een integraal concept ontworpen. Tevens leidde de optelsom van de bestaande overeenkomsten niet per definitie tot een integraal werkend systeem. Door de uitvoering van de bestaande overeenkomsten die asynchroon verliep, konden wijzigingen niet gelijktijdig doorgevoerd worden en ontstonden raakvlakrisico’s en tegenvallers als gevolg van de complexiteit van met name de diverse ICT-systemen.
- Uitbreiden testen: Er is nu een beter beeld van de testen die uitgevoerd moeten worden, deze zijn nader uitgewerkt en met name voor de integrale testen van het gehele systeem is meer tijd ingeruimd.
- Uitbreiden proefbedrijven: Voor de proefbedrijven geldt, dat deze verder zijn uitgewerkt en dat er meer tijd voor noodzakelijk is dan oorspronkelijk in de planning was aangenomen. Dit is mede gedaan op basis van de ervaringen binnen andere spoorprojecten. Proefbedrijf 1 is het proefbedrijf van de beheerder en duurt 8 weken en proefbedrijf 2 is het proefbedrijf van de exploitant en heeft een duur van 6 weken. Tussen het proefbedrijf 1 en het proefbedrijf 2 is een periode van 3 weken opgenomen waarin de bewijsvoering die nodig is gecheckt wordt.
- Een beter beeld van de procedures richting start exploitatie: Na de proefbedrijven is een periode van 6 weken nodig voor het verkrijgen van goedkeuring op de Integrale Safetycase door de ISA, toetsen van alle openstaande issues door E&B en besluit van het Dagelijks bestuur van SRA tot start exploitatie.
Historische aanpassing lijnennet
Zodra de Noord/Zuidlijn rijdt, past een groot deel van het overige OV in Amsterdam zich daarop aan. Deze verandering in het OV-lijnennet is een van de grootste OV-operaties in de geschiedenis van de regio. Momenteel rijden veel bus- en tramlijnen met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks is dat het metronetwerk, waardoor veel reizigers eerder op de plek van bestemming aankomen en sneller naar meer bestemmingen in de regio kunnen reizen.
Kleine geschiedenis Noord/Zuidlijn
In 2002 is begonnen met de aanleg van een nieuwe metrolijn dwars door de stad. Die zou oorspronkelijk in 2011 klaar zijn en (omgerekend) 1,4 miljard euro kosten. In 2008 werd de bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht tijdelijk stilgelegd omdat er bij de Vijzelgracht enkele huizen verzakten door lekkages in de bouwput. Na onderzoek door een onafhankelijke commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman, werd in 2009 besloten de lijn af te bouwen. Daarvoor was het wel nodig om de uitvoering aan te passen, de projectorganisatie op de schop te nemen en het budget te verruimen. Ook werd toen oktober 2017 als streefdatum vastgesteld. Het hele project is sindsdien begroot op 3,1 miljard euro.
Lees en bekijk ook:
- Ruim 15.000 bezoekers komen op de Open Dag Noord/Zuidlijn af
- Eerste metro met volle snelheid over de Noord/Zuidlijn heen
- Veiligheid voor alles in de Noord/Zuidlijn
- De stand van zaken: Noord/Zuidlijn - Centraal Station
- Europese actie tegen borstkanker van start in bouwput Noord/Zuidlijn
- Eerste metro rijdt door de Noord/Zuidlijn-tunnel
- Werkzaamheden aan metrostation Amsterdam Zuid en aansluiting Noord/Zuidlijn