Ruim 3 miljoen treinritten
ProRail beheert het spoor, verdeelt de ruimte op het spoor, bouwt nieuwe stations en spoorlijnen en leidt dagelijks ruim een miljoen treinritten over het spoor. ProRail heeft jaarlijks zo'n 1300 grote en kleine spoor- en stationsprojecten onder de hoede. In 2015 opende ProRail een nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht en werkten ze op tal van plaatsen, waaronder Utrecht Centraal. Dagelijks maken 285.000 reizigers gebruik van spoorhart Utrecht Centraal. Ter vergelijking: dat zijn vier uitverkochte Amsterdam Arena's voor een concert van de Toppers en meer reizigers dan op de drukste dag van luchthaven Schiphol. ProRail maakte in 2015 wederom in totaal ruim 3 miljoen treinritten mogelijk op het Nederlandse spoor.
Afspraken IenM
Met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IeM) maakt ProRail jaarlijks afspraken over prestaties. In 2015 voldeden ze aan alle gestelde normen.
Punctualiteit reizigersverkeer 2015 – 89,5% (bodemwaarde: 87,0%)
Punctualiteit regionale series 2015 – 95,0% (bodemwaarde: 93,0%)
Punctualiteit goederenverkeer 2015 – 80,0% (bodemwaarde: 80,0%)
Geleverde treinpaden 2015 – 97,9% (bodemwaarde: 97,5%)
Dagelijks te volgen
In 2015 heeft ProRail een grote stap gezet naar meer transparantie. Hun dashboard toont het dagelijks verloop van de gestelde doelen.
Financiën
In 2015 heeft ProRail in totaal zo'n 2 miljard euro besteed. De jaarrekening van 2015 heeft wederom goedkeuring gekregen van hun accountant. 'Het beeld dat onze financiën niet op orde zijn, klopt niet', aldus Hans van Leeuwen, directeur Financiën (CFO) bij ProRail. 'Ons voorspellend vermogen moet wel omhoog. Zodat er geen financiele verrassingen zijn bij bijvoorbeeld grote projecten. We werken nauw samen met IenM om de tekorten op de Rijksbegroting voor spooronderhoud op de lange termijn in te lopen.' Een financieel verbeterplan is inmiddels in volle gang.
Daling sein- en wisselstoringen
Het aandeel technische storingen is in 2015 gedaald (32% in 2015 tegen 36% in 2014). Het aantal sein- en wisselstoringen daalde in 2015 ten opzichte van 2011 met ruim 20%. 'Dat het aandeel technische storingen daalt is mooi, maar wij gaan ons komende jaren veel meer richten op de storingen die de grootste klanthinder veroorzaken', aldus John Voppen, directeur operatie (COO) van ProRail. 'Want van storingen op drukke knooppunten hebben reizigers en verladers de meeste last'. |