Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Dit is hem dan: De nieuwe Sprinter van NS
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

14-04-2016 / 21.00 uur
MAASTRICHT - Op woensdag 13 april 2016 vond er in het onderhoudsbedrijf van NedTrain in Maastricht een presentatie plaats van de nieuwe Sprinter van NS, "de Flirt". Door zitplaatsen te kort had NS snel nieuwe treinen nodig. Treinenbouwer Stadler kon als enige firma treinstellen op korte termijn leveren. Vanaf tekening van het contract tot levering van het eerste treinstel zat slechts één jaar.

Het type treinstel, de Flirt, is een bewezen trein die in grote delen van Europa rijdt. Van Scandinavië tot aan Noord-Afrika kan je dit treinstel tegenkomen. Dat betekent dat de treinen goed tegen

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

de kou kunnen maar ook goed bestand zijn tegen de hitte.

Testfase volop bezig
NS is deze maand begonnen met het uitgebreide test- en toelatingsprogramma voor de 58 nieuwe Sprinters die in het Zuidoosten van Nederland moeten gaan rijden komend jaar. Er wordt geprobeerd om zo veel mogelijk technische mankementjes er uithalen voordat de trein echt in dienst gaat. Dat is één van de voornaamste doelen in de uitgebreide testfase tot december aanstaande. NS doet dat met eigen NS-machinisten zodat zij al kennis maken met de eigenschappen van de nieuwe trein. Straks kunnen zij de opgedane kennis aan andere NS-collega’s overdragen. 

Jerrimy van der Berg, één van de testmachinisten van de Flirt: "Ik heb nu een aantal testritten gemaakt en het is een erg fijne trein. Soepel, stabiel en snel. De bediening is net anders dan we gewend zijn, maar voelt al snel vertrouwd."

Waar kun je de trein volgend jaar gaan tegenkomen?
Op het kaartje in de fotoreportage  kun je zien waar je de trein straks mogelijk gaat tegenkomen. De eerste treinen moeten vanaf december gaan rijden. In de loop van 2017 moeten alle 58 treinen gaan rijden op deze trajecten. De trein heeft een vast gebied waar hij gaat rijden, in verband met onder meer het onderhoud (in de werkplaats in Maastricht) en het reinigings- en serviceproces dat op specifieke locaties moet plaatsvinden.

Achtergronden bij de nieuwe Sprinters

• De trein heet niet voor niets Sprinter, want hij kan de afstand van 0 tot 200 meter afleggen in 17 á 18 seconden. Sneller dan Sprintster Dafne Schippers (21,63).

• De 58 Sprinters bieden straks in totaal 16.100 zit- en staplaatsen extra.

• Sprinters zijn echte forensentreinen waar reizigers gemiddeld ca. 15 minuten in staan/zitten.

• De treinen zijn transparant en hebben brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. De trein voldoet aan de laatste Europese veiligheidseisen.

• De trein van Stadler (type: Flirt) is meer dan 1.000 keer verkocht en rijdt van bijvoorbeeld Italië tot Noorwegen.

• De 58 treinen bieden in totaal bijna 5.000 stopcontacten en ca. 10.000 USB-aansluitingen. Ze krijgen daarnaast voor het eerst, net als de Intercity’s, WiFi en bijvoorbeeld camera’s.

• De kunst in de trein is geïnspireerd op Mondriaan.

• Een speciale uitschuiftrede zorgt voor betere rolstoeltoegankelijkheid. Ook kent elk treinstel een (rolstoeltoegankelijk) toilet en speciale rolstoelplekken of plekken voor je fiets.

• Geen te kleine prullenbakjes meer tegen je knie want op elk balkon komen grote afvalbakken, waar je je afval bovendien gescheiden in kunt doen.

Foto- en filmreportage: © OVnieuws.info (tenzij anders staat aangegeven)

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmreportage over de nieuwe NS Flirt.
 
Stadler directeur Jürg Gygax houdt een toespraak over de nieuwe Flirt.
 
De nieuwe Flirt in het NedTrain Onderhoudsbedrijf in Maastricht.
 
NS Treinstel 2202.
 
 
 
 
De bakken rusten in het midden op één draaistel.
 
Bij de middelste wielstellen loopt het chassis van de trein iets naar buiten.
 
Alle deuren hebben een uitschuiftrede waardoor de reizigers gemakkelijker in- en uit kunnen stappen.
 
Een duifie van de NS Flirt.
 
Vooraanzicht van de trein.
 
Een overzicht van de stuurtafel.
 
 
 
 
De eerste klas bevind zich achter de glazen schuifdeuren.
 
Mooie, ruime stoelen met een lekkere hoofdsteun.
 
De trein is erg overzichtelijk. TV-schermen voorzien de reizigers tijdens hun reis van de laatste informatie.
 
De tweede klas.
 
 
Onder elk paar stoelen, zowel eerste als tweede klas, zitten 2 USB-poorten en een stopcontact.
 
Geen kleine afvalbakjes meer waar tegen je je knie zo lekker kan stoten. Reizigers kunnen hun afval (gescheiden) in deze afval deponeren.
 
Op de balkons zijn zo genoemde hangkussens aangebracht. Hier kunnen staande reizigers tegenaan leunen.
 
In elk treinstel is een wc aanwezig. Deze is ook goed te gebruiken door invalide reizigers.
 
De kunst in de treinstellen is geïnspireerd op Mondriaan.
 
De wc van binnen.
 
Er is ook een opklapbare tafel aanwezig voor het verschonen van een baby.
 
 
Over de veiligheid is ook goed nagedacht. Zo zijn er in de trein diverse brandblussers aanwezig.
 
Door middel van één van de vele intercoms kan, in geval van nood, contact gemaakt worden met de machinist.
 
In geval van een incident beschikt de Flirt over een uitklapbare noodtrap waarmee de reiziger de trein veilig kan verlaten.
Deze noodtrap bevind zich in de witte kast hier op de foto.
 
De zijkant van de cabine van de Flirt waar in tegenstelling tot de SLT en de DDZ weer ramen in zitten.
 
 
 
De Flirt gaat in Zuidoost Nederland ingezet worden.
 
Momenteel wordt de werkplaats in Maastricht verbouwd omdat het onderhoud van Flirt treinstellen heel anders is dan wat men tot nu toe gewend was. Hing vroeger de apparatuur vooral aan de onderkant van de trein, bij de Flirt bevind het merendeel van de apparatuur zich op het dak. Totdat de verbouwing klaar is worden op deze twee sporen de Flirt treinstellen onderhouden.
 
Dit is de hal die geloopt gaat worden en weer geheel opnieuw (hoger) wordt opgebouwd. Het wordt een hypermoderne hal.
De verbouwing van de al kost 24 miljoen euro.
 
Flirt 2501 tijdens een testrit op station Eindhoven. 14 april 2016. © Roel Hemkes