Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Maatschappij Voor Beter OV: Veiligheid IC-direct treinen ter discussie
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

13-11-2015 / 09.30 uur
AMSTERDAM - Maatschappij Voor Beter OV heeft bij Inspectie Leefomgeving en Transport aan "de bel getrokken " over de veiligheid van de IC-direct treinen. Aanleiding hiertoe zijn een aantal incidenten die zich de afgelopen tijd op de HSL hebben voorgedaan.

Daarnaast beschikt Voor Beter OV over een interne NS-memo waarin staat te lezen dat door hoogteverschillen bij ongelijkmatig bezette rijtuigen de buffers van aangrenzende rijtuigen in elkaar kunnen haken (in vaktaal ‘overbufferen’), hetgeen kan leiden tot ontsporingen, ook bij hoge snelheid. Dit komt door ernstige slijtage aan

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

de wielstellen en de vering van de treinen Daarom neemt de NS hele treinen buiten dienst zodra er een rijtuig voor passagiers moet worden afgesloten.

Dinsdagavond ontstond rookontwikkeling in een trein nabij de Groene Hart-tunnel. Ter hoogte van Zoetermeer werden de inzittenden op een viaduct geëvacueerd. Een aantal mensen moest medisch worden onderzocht omdat zij rook hadden ingeademd.

Verder strandde op 22 oktober een trein tussen Schiphol en Rotterdam, waardoor gedurende zeven uur geen treinverkeer op de HSL mogelijk was, meldt Voor Beter OV. De reden daarvan was een breuk in de verbinding tussen een wielstel en een rijtuig (in vaktermen: een ‘aspot’; de NS doet nog onderzoek naar de vraag wat er precies aan de hand was). Zo’n defect leidt tot groot ontsporingsgevaar.

Voor Beter OV vraagt de Inspectie Leefomgeving en Transport om onderzoek te doen naar de onderhoudstoestand en de veiligheid van de oude rijtuigen die op de HSL Zuid en in de IC Benelux rijden. "Hangende het onderzoek, zou de inspectie voor deze rijtuigen een rijverbod moeten afkondigen. Dat is een zware maatregel, maar als de veiligheid echt in het geding is, is zulks onontkoombaar.", aldus voorzitter Rikus Spithorst.

NS heeft in een reactie aan Treinreiziger.nl laten weten dat er geen extra veiligheidsrisico zijn bij Intercity Direct. "De treinen zijn veilig. We hebben van de ILT toestemming gekregen om met sandwich treinen te gaan rijden. Dat zijn treinen die zowel voorop als achterop een locomotief hebben. Bij die treinen is er in extreme situaties een hogere risico op overbufferen. Daarom hebben we met deze treinen in reizigersdienst mogen rijden een extra veiligheidsinstructie opgesteld" reageert NS woordvoerder Ton Boon. Volgens NS zijn er ook bij vakbond FNV Spoor geen zorgen over de veiligheid van de Intercity Direct treinen.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
 
 
 
 
 
.
Wij fotografeerde dinsdagmiddag j.l. de bewust IC-Direct locomotief die later die middag vastgelopen remmen kreeg bij Bleiswijk.
10 november 2015. © OVnieuws.info