Upgrade
Deze operatie maakt onderdeel uit van de forse upgrade die het Amsterdamse metronet deze jaren ondergaat. Naast deze renovatie, wordt het net uitgebreid door de komst van de Noord/Zuidlijn en wordt ook het complete treinbeveiligingssysteem van het bestaande metronet vervangen door het modernste systeem dat op dit moment voorhanden is. Daarnaast vervangen de nieuwe M5-metro’s, die ook op de Noord/Zuidlijn gaan rijden, de oude Zilvermeeuwen.
Voorbereiding
In totaal waren er vijf aannemers in de race voor deze klus. Na de ondertekening van het contract begint de voorbereiding van het werk. De bestaande situatie wordt in kaart gebracht, materialen worden ingekocht, personeel ingehuurd en de communicatie aan reizigers, omwonenden en ondernemers wordt voorbereid. Zes maanden later starten de werkzaamheden.
Metro blijft rijden
De werkzaamheden tijdens de renovatie zullen op de stations hinder met zich meebrengen, maar de metro blijft wel gewoon rijden. Alleen zullen de drie stations die maar één toegang: hebben (Gaasperplas, Venserpolder en Verrijn Stuartweg) ongeveer 2 maanden dichtgaan. De metro stopt dan niet bij deze stations en GVB zorgt voor vervangend busvervoer. De andere stations blijven tijdens de renovatie bereikbaar.
Planning
In maart 2016 starten de bouwwerkzaamheden. Het renoveren van de stations duurt in totaal twee jaar, tot het voorjaar van 2018. Naar verwachting begint de aannemer met drie bovengrondse stations. Welke dat precies zijn, is na de zomer bekend als de planning verder is uitgewerkt en te vinden op de opvolger van website hierzijnwij.nu: www.wijnemenjemee.nl
Hegeman+
Hegeman+ is een landelijk opererende bouwgroep met circa 400 medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor in Nijverdal werkten zij onder meer aan de verbouwing van station Zwolle, de ondertunneling van spoor en weg onder Nijverdal en de middentunnel van Amsterdam Centraal. |