Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Nieuwe reizigerstunnel station Zwolle geopend
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

26-06-2015 / 15.30 uur
ZWOLLE - Vanmorgen hebben ProRail president-directeur Pier Eringa, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel, wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle en regiodirecteur Ineke van Gent van NS de nieuwe reizigerstunnel van station Zwolle geopend.  

De nieuwe tunnel is ruim van opzet (meer dan 100 meter bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval,

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

ronde hoeken en glazen liftschachten.

De tunnel geeft veel meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geïnvesteerd in verbetering van spoor-en busknooppunt Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen en betrouwbaarder treinverkeer en ander openbaar vervoer.

Busstation
ProRail heeft de tunnel geheel voorbereid op het nieuwe busstation, dat de gemeente Zwolle in 2018 in gebruik wil nemen. Wanneer het busstation aan de noordkant van het station naar de zuidkant verplaatst is, kunnen reizigers makkelijk overstappen van bus naar trein en andersom. De nieuwe tunnel is ook het begin van een verdere ontwikkeling van het stationsgebied: een aantrekkelijke verbinding tussen de binnenstad en het Lübeckplein / Hanzeland.

Planning
De vernieuwing van het station en de sporen in Zwolle gaan nog verder. Op 26 juli wordt de traverse weggetakeld. De reizigers hebben er ruim 4 jaar gebruik van gemaakt. Er komen later dit jaar nog winkels in de tunnel en de perronkappen worden nog aangepast op het station. Komende jaren wordt het spoor uitgebreid, vernieuwd en slimmer ingericht.

Cijfers en feiten
Dan de tunnel in cijfers. Met ongeveer 612.000 manuren bouwde een ploeg van 120 bouwvakkers en spoorwerkers in circa 3 jaar tijd de daadwerkelijke tunnel die uiteindelijk ongeveer 35 miljoen kilo weegt. De tunnel bevat 10.000 vloertegels, 3,2 miljoen mozaiektegels, 12 perronopgangen met roltrappen, waarvan er 2 later openen wanneer het busperron ook is afgerond. Er is 4000 meter aan RVS hoekprofielen verwerkt en tunneldekken die tot 1,3 miljoen kilo wegen met prefab trappen met een gewicht van 60 auto's. 

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.