Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Op bezoek bij Transit Oost in Winterswijk
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

03-06-2015 / 12.30 uur
WINTERSWIJK - Zaterdag 16 mei was de eerste dag van dit jaar dat Transit Oost haar deuren opende. Dat was voor OVnieuws.info een mooi moment om het museum te bezoeken.

Transit Oost is een samenwerking tussen museum Het GOLS-station en Stichting-HSA. Transit Oost is druk bezig met het uitwerken van haar plannen om een nieuw OV-museum te bouwen aan de Kleine Parallelweg in Winterswijk (naast het station).

.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Sinds 2012 is de noodzaak voor een goede en permanente huisvesting voor beide collecties urgenter geworden dan ooit. De treinen van het HSA staan buiten in weer en wind, waarmee langdurig uitgevoerde restauratietrajecten het gevaar lopen teniet te worden gedaan. De buscollectie van het HSA moet haar huidige stallingslocatie in de oude garage van Syntus binnenkort verlaten vanwege herontwikkelingsplannen. Het pand is nu eigendom van een inversteringsmaatschappij. Bovendien moet de collectie van het GOLS station, eveneens uitzien naar een andere huisvesting vanwege de herbestemming van het oude stationsgebouw.

De collectie van de twee samenwerkende organisaties op het gebied van historisch OV in Winterswijk zijn geconcentreerd in het stationsgebied van Winterswijk en zijn daar ook een onlosmakelijk onderdeel van. Het is dan ook de ambitie van de stichtingen HSA en GOLS om in dit stationsgebied van Winterswijk een heus OV-museum annex werkplaats te doen verrijzen waar Winterswijk en de regio Achterhoek trots op kunnen zijn. Dat één en ander geïnitieerd wordt door twee organisaties die geheel bestaan uit vrijwilligers, maakt het dubbel bijzonder!

Momenteel is het museum nog gehuisvest in de garage van Syntus. Bekijk onze uitgebreide reportage over het museum.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
Bekijk onze uitgebreide filmreportage.
 
Een schaalmodel van Stoomtram 13 van de Geldersche Tramweg Maatschappij (GTW)
 

Autobus GTW 292

De GTW 292 is nog echt, wat je noemt, oude glorie. Toen de streekvervoerder nog veelvuldig verre reizen naar het buitenland verzorgden, schaft de GTW bus 292 aan. Bovenop een groot bagagerek om de koffers te bergen, in het dak een fors linnen schuifluik voor verkoeling op warme zomerdagen, panoramaruiten voor een onbelemmerd uitzicht en comfortabele stoelen. Allemaal met het oog op een zo aangenaam mogelijke reis.

De naam voluit op de zijkant en het provinciewapen op de achterop maakt eenieder duidelijk bij welke maatschappij deze fraaie bussen beschikbaar waren. Het valt niet te ontkennen dat de GTW hiermee, en zeker ook door de bijzondere kleurstelling, een opvallende verschijning de weg op stuurde.

Maar in technisch opzicht was de bus ook opvallend. Voor zover bekend , is het de enige nog bestaande bus met het zgn. "pre-selective"-schakelsysteem. Met dit systeem zette de chauffeur de wagen vooraf in de gewenste versnelling. Pas door intrappen van het schakelpedaal ging de bus in een andere versnelling over. (Tekst: Wim Siebelink / Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek (HSA))

Technische gegevens:

.. ....................................................... Motor/chasis - AEC Regal Mark IV 9831 uitvoering A (GB)
Carrosserie - Verheul
............... Lengte - 10,90 meter
.......... Breedte - 2,50 meter
............. Hoogte - 3,15 meter
Gewicht Leeg - 9.773 kg.
Zitplaatsen - 45.......
Staanplaatsen - 9 ............
....Afleveringsdatum - 15 januari 1953
........ Kenteken - NB-74-31

 
 
 
Een foto vanuit achterin de bus.
 
 
Het provinciewapen op de achterkant van de bus.
 

GVB 115 / GTW 635

Autobus 635 begint zijn leven als de Amsterdamse stadsbus 115. Bijna gelijk met twee series GTW-streekbussen van nagenoeg hetzelfde type (de VB 10) rolt hij uit de fabriekshallen. Net als de GTW-bussen uitgerust met een motor en componenten van het Britse AEC.

Nadat de bus enkele jaren na afvoer van een sloperij wordt gered, begint hij aan een tweede leven, nu als museumbus. Maar echt geluk heeft hij niet: halverwege de restauratie moet de stalling van de bus in Amsterdam plaatsmaken voor stadsvernieuwing.
De eigenaren schenken de bus aan de HSA!

Omdat de bus sterk overeenkomt de de GTW-bussen, gaat de HSA de bus voltooien in de GTW-uitvoering. Voortuitlopend daarop heeft de bus het historische nummer 635 toebedeeld gekregen. Als hij over enkele jaren op de weg terugkeert, houdt hij de herinneringen hoog aan ruim vijftig – er waren ook MAN-bussen met de zelfde carrosserie – GTW-bussen met dit uiterlijk. Deze bussen verzorgen vanaf het begin van de jaren zestig tot halverwege de jaren zeventig een belangrijk deel van het streekvervoer in de Achterhoek. (Tekst: HSA)

Technische gegevens:

.... Motor/chasis - AEC VB 20
Carrosserie - Verheul
......... Lengte - 11 meter
.......... Breedte - 2,49 meter
............. Hoogte - 3,15 meter
Gewicht Leeg - 8.166 kg.
Zitplaatsen - 35.......
Staanplaatsen - 60 .........
Bouwjaar - 1961
......... Kenteken - UB-67-81.

 
 
 
 
 
 
Zo moet de bus er na de restauratie weer uit zien.
 

Bedford GTW 853

Het oorspronkelijke GTW-trambedrijf vervoerde over het dichte lokale netwerk niet alleen passagiers. Sterker nog, goederenvervoer was veruit het belangrijkste. Voor aanvullend transport – van het goederenemplacement naar de klant – zette de GTW vrachtwagens in. Op den duur verrichtten de vrachtauto’s het meeste werk en in de jaren vijftig namen ze het vervoer van de tram volledig over.

Het GTW-transportbedrijf groeide door de overname van andere bedrijven gestaag. De GTW-vrachtwagens onderhielden – in veel gevallen zelfs dagelijks – goederenlijndiensten in alle windrichtingen. Met de overname van het GTW-busbedrijf door de NS ging het transportbedrijf zelfstandig verder, om tenslotte in eigendom naar P&O over te gaan. Daarmee verdween de naam Geldersche Tramwegen voorgoed uit het straatbeeld.

Bedford 853 houdt de herinnering levend aan het GTW-transportbedrijf. Zelf heeft hij geen dienst gedaan bij de GTW, maar van het type TK reden er heel wat bij de GTW.

Bedoeld als “snelvervoer” voor de T-Ford van de HSA is dit handige en betrouwbare werkpaard al voor uiteenlopende zaken ingezet.
(Tekst: HSA)

........................Motor/chassis/cabine - Bedford Vehicles (type TK), Luton (GB)
............................................Opbouw - Voorheen bakwagen, thans oprijwagen
Lengte - 7,18 meter
Gewicht (leeg) - 3.720 kilo..............
Bouwjaar - 1967..............
GTW-serie - 841-855...........
Kenteken - XF-73-82......

 
 

T-Ford, GTW 1.

De T-Ford staat symbool voor de beginjaren van het busvervoer in Nederland. In de jaren twintig neemt het belang van het vervoer per bus steeds meer toe. Allerlei kleine busbedrijven gaan de concurrentie aan met de gevestigde trambedrijven.

De toenmalige Geldersche Stoomtramweg Maatschappij (GStM) – voorloper van de GTW – ziet niet lijdzaam toe. Zij schaft zelf ook gemotoriseerde voertuigen aan, zowel voor personen- als goederen vervoer. Het wordt de T-Ford, een in die dagen zeer populair voertuig. Eind jaren twintig is de T-Ford achterhaald en moet hij plaatsmaken voor modernere autobussen. Zo ook bij de inmiddels tot GTW omgedoopte GStM.

In de jaren vijftig laat de GTW voor een jubilieumviering een T-Ford vrachtauto bij carrosseriebouwer Verheul weer van een busopbouw voorzien. Ter herinnering aan de beginjaren van het busvervoer, zoals dat met de T-Ford begon. Jarenlang bewaard door de GTW en zijn opvolgers, is het markante busje nu onderdeel van de HSA-collectie. (Tekst: HSA)

.........................Motor/chassis - Ford (model T), Ontario (Canada)
...............Carroserie - Verheul (Waddinxveen)
Lengte - 4,90 meter
Gewicht (leeg) - 1.670 kilogram ....
Zitplaatsen - 8 .....................
..............................In dienst - 1923 (1951 nieuwe carrosserie)
...........................................Kenteken - Historisch: M-15069 / huidig: ZZ-01-50.

 
 
 
 
 
GSM 1363 met kenteken 05-SB-90 en GTW 475 met kenteken AB-09-96 (beide van de HSA).
 
Beide mooie bussen van de voorkant.
 

GTW 475

In 1966 stelt de GTW autobus 475 als semi-tourbus in dienst. In die rol vervoert de bus vele malen reisgezelschappen naar buitenlandse bestemmingen. Tot in Italië aan toe!

Na een aantal jaren verandert dat. Het werkgebied gaat zich beperken tot Doetinchem en omgeving. Nadat hij enkele luxe voorzieningen kwijtraakt, komt de 475 op lijndiensten te rijden. daar vormt hij – samen met de andere ruim 80 GTW-bussen van dit type – jaren lang de ruggengraat van het GTW-streekvervoerbedrijf.

In 1979 begint de bus een nieuw leven als museumbus. Bij de restauratie komen enkele ‘toerattributen’ , zoals het bagagecompartiment met luik en de gordijntjes, terug. De bus verzorgt zelfs weer toerwerk, maar nu voor passagiers die genieten van de sfeer van vervlogen tijden. daarbij maken het fraaie uiterlijk en de luxe uitvoering deze wagen in het bijzonder populair bij bruidsparen. (Tekst: HSA)

Technische gegevens:

...................... Motor/chasis - Leyland RTW Lert 1/1
. ...... Carrosserie - Den Oudsten
.............. Lengte - 11,28 meter
.......... Breedte - 2,50 meter
Gewicht Leeg - 9.749 kg...
Zitplaatsen - 41........
Staanplaatsen - 26 . .........
Bouwjaar - 1965
....... Kenteken - AB-09-96.

 
 
 
 
 

GSM 1363

In 1977 verwerft de NS de GTW in eigendom. Het busbedrijf zet zijn activiteiten voort als dochteronderneming onder de naam Gelderse Streekvervoer Maatschappij.

Twee jaar later schaft de GSM DAF-Hainje 1363 aan. Op veel punten vertoont de bus nog overeenkomsten met de bussen die de GTW enkele jaren eerder had aangeschaft: de stoffering van de stoelen, de uitstapdeur nog steeds achter de achteras en in de filmkast nog altijd de twee gescheiden filmrollen met zwarte letters op een wit vlak. Eigenlijk verraadt alleen het knalgele NS-streekgeel dat er wel degelijk wat is veranderd.

Van dit type autobussen – de meesten voorzien van een identieke Den Oudsten-carrosserie – schaft de GSM er in de loop der jaren 250 aan. Deze betrouwbare DAF-bussen zijn lange tijd beeldbepalend geweest voor het streekvervoer in de Achterhoek.

In 1997 vindt een garagechef van Oostnet het zonde bus 1363 af te voeren. Daardoor wordt het bestaan van de bus gerekt en kan hij uiteindelijk in handen van de HSA komen. (Tekst: HSA)

Technische gegevens:

..................................Motor/chassis - DAF (type MB200), Eindhoven
.................................................................Carrosserie - Hainje (type standaardstreekbus), Heerenveen
...............Lengte - 11,85 meter
..........Gewicht (leeg) -  9.840 kilogram
...........................................................In dienst - 1979-1997 (bij GSM, GVM en Oostnet)
Zitplaatsen - 49.......
Staanplaatsen - 28 .........
......... Kenteken - 05-SB-90..

 
 
 
 
 
 
 
Er is ook een zeer mooie modelbaan te bewonderen van Winterswijk en omgeving anno 1920.
 
 
 
 
Mooie modelbussen.
 
 
 
Dieseltreinstel DE-II 186

Ter vervanging van de stoomlocomotieven op de nevenlijnen bestelt de NS begin jaren vijftig diesel-electrische stroomlijntreinen, 30 met een enkele (DE-1) en 46 met een dubbele (DE-2) rijtuigbak.

Twee dieselmotoren drijven een tractiegenerator en twee hulp-dynamo’s voor de voortbeweging en de verlichting aan. Nieuw is dat de dieselmotoren een plaats krijgen onder de vloer, zodat de totale lengte van de trein optimaal voor de passagiersaccommodatie beschikbaar is.

De in een blauwe kleurstelling afgeleverde treinen krijgen vanwege het markante gevleugelde symbool van fabrikant Allan al snel de bijnaam “Blauwe Engel”. nadat ze in de loop der jaren allemaal een rood uiterlijk met een gele tien-harige snor op de kop krijgen, voert de NS de meeste tussen 1981 en 1985 af.

25 treinstellen type DE-2 ondergaan in de periode 1971-1981 een grondige revisie/modernisering en doen in NS-geel dienst tot 1997. Treinstel 186 rijdt zelfs tot 2001. Het is het allereerste historische voertuig dat de HSA verwerft. (Tekst: HSA)

Technische gegevens:

.....................................Fabrikant - Allan (type DE-2 Plan X), Rotterdam
....................................................Dieselmotoren - AEC, Southaal (GB) (voor renovatie in jaren 70/80)
..................................................................................... - Cummins, Columbus (USA) (na renovatie in jaren 70/80)
......................................Electrische installaties - Electrotechnische Industrie (v/h Smit), Slikkerveer
Lengte - 45,40 meter
Gewicht (leeg) - 85/86 ton ...............
..........................................................................Zitplaatsen - 28 1e klasse en 103 2e klasse (voor renovatie in jaren 70/80)
..........................................................................................- 16 1e klasse en 132 2e klasse (na renovatie in jaren 70/80)
..............................................................In dienst - 1954 – 1980/1981 – 2001 bij NS, Oostnet en Syntus

 
 
 
De 1e Klas.
 
 
 
 
 
De 2e Klas.
 
 
Een zelf gemaakt barretje voor een versnapering tijdens de lange(re) ritten.
 
 
 
 
 
Sik 270.