Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
'Risicovol bod van NS op HSL-vervoer'
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

20-05-2015 / 20.00 uur
DEN HAAG - Het bod dat NS op het HSL-vervoer deed zat vol met risico's, zei  Kees van Krieken, Extern adviseur van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (2001 tot en met 2007) tegen de parlementaire Fyra-enquêtecommissie. "Het aantal verwachte reizigers werd door de NS te hoog ingeschat, er waren onvoldoende treinen en het ontbrak aan reservematerieel. NS wilde 16 treinstellen bestellen terwijl er 19 nodig waren. Verder kon NS geen belofte doen dat alle reizigers konden zitten. Ook kon NS het niet waarmaken dat de treinreis tussen Amsterdam en Brussel maximaal 93 minuten zou duren", aldus van Krieken.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

"De reistijd van 93 minuten van Amsterdam naar Brussel was gebaseerd op een kale, technische rijtijd, en dus niet op realistische rijtijd".

"Er werd doorgegaan met NS omdat er anders geen bieders meer zou zijn op het vervoer op de HSL-Zuid. Ondanks de risico's voldeed de NS wel aan de basisvoorwaarden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wilde dat de risico's zoveel mogelijk bij NS kwamen te liggen. Maar met een meer coöperatieve houding tussen NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat had het project wel degelijk kans van slagen gehad", aldus Van Krieken.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons