Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
'Privatisering NS is de moeder van alle kwaad'
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

20-05-2015 / 20.00 uur
DEN HAAG - "De privatisering van  NS is de moeder van alle kwaad", dat zei voormalig president-commissaris van NS Jan Timmer vandaag tegen tegen de parlementaire enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt.  Volgens Timmer had het allemaal voorkomen kunnen worden als de NS als staatsbedrijf de hogesnelheidslijn had mogen aanleggen.

Door de privatisering moest  de NS   de directe concurrentie aan met andere vervoersbedrijven om op de HSL te mogen tijden. Volgens Timmer is de reiziger hier het slachtoffer van geworden.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

"Als je in een organisatie een verandering wilt doorvoeren die moet leiden tot meer service naar de klant, dan heb je gemotiveerd personeel nodig. Een openbare aanbesteding werkt niet motiverend. Veel NS'ers zagen het als een klap in het gezicht.", zei Timmer.

NS probeerde samen met Schiphol en de KLM (de Oranjecombinatie) onder de openbare aanbesteding uit te komen door de overheid een bod te doen voor de exploitatie van de HSL van 100 miljoen euro. Volgens Timmer heeft PvdA-minister Netelenbos dit zogenoemde Oranjebod in het kabinet fel verdedigd, maar premier Kok keurde het af.

"Ik heb het altijd als een puur politiek besluit ervaren", zegt Timmer. "Door de openbare aanbestedingsprocedure voelde NS zich gedwongen een nog hoger bod te doen (178 miljoen euro) om zo buitenlandse concurrenten buiten de deur te houden.

Door het hoge bod  hield de NS te weinig geld over om goede treinen te kopen. De Fyra V250-treinen werden aangeschaft omdat ze goedkoop waren, maar ze werden al na 40 dagen van het spoor gehaald vanwege de vele gebreken.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.