Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
'Privatisering NS is de moeder van alle kwaad' |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 20-05-2015 / 20.00 uur Door de privatisering moest de NS de directe concurrentie aan met andere vervoersbedrijven om op de HSL te mogen tijden. Volgens Timmer is de reiziger hier het slachtoffer van geworden. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | "Als je in een organisatie een verandering wilt doorvoeren die moet leiden tot meer service naar de klant, dan heb je gemotiveerd personeel nodig. Een openbare aanbesteding werkt niet motiverend. Veel NS'ers zagen het als een klap in het gezicht.", zei Timmer. NS probeerde samen met Schiphol en de KLM (de Oranjecombinatie) onder de openbare aanbesteding uit te komen door de overheid een bod te doen voor de exploitatie van de HSL van 100 miljoen euro. Volgens Timmer heeft PvdA-minister Netelenbos dit zogenoemde Oranjebod in het kabinet fel verdedigd, maar premier Kok keurde het af. "Ik heb het altijd als een puur politiek besluit ervaren", zegt Timmer. "Door de openbare aanbestedingsprocedure voelde NS zich gedwongen een nog hoger bod te doen (178 miljoen euro) om zo buitenlandse concurrenten buiten de deur te houden. Door het hoge bod hield de NS te weinig geld over om goede treinen te kopen. De Fyra V250-treinen werden aangeschaft omdat ze goedkoop waren, maar ze werden al na 40 dagen van het spoor gehaald vanwege de vele gebreken. |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||