Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015 |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 19-02-2015 / 12.15 uur Nieuw perron en nieuwe sporen |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken. Tijdelijke wijzigingen voor reizigers Naast werkzaamheden 's nachts en in diverse weekenden gelden in drie perioden aanpassingen van de dienstregeling: * Van 23 maart tot 13 juli 2015: Door de aanleg van het nieuwe perron kunnen er minder treinen stoppen op het naastgelegen perron (sporen 18/19). Reizigers moeten rekening houden met aankomst op en vertrek van andere perrons. Door de beperkte spoorcapaciteit rijdt een aantal Intercity's met kortere treinen dan reizigers gewend zijn. Dit betekent dat enkele Intercity's op de trajecten Den Haag - Utrecht, Rotterdam - Utrecht en Leiden - Utrecht tijdelijk drukker zijn in de spits. NS laat zoveel mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten.
|
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | De Intercity vanuit Den Haag naar Utrecht krijgt weer een aansluiting op de Intercity naar Amersfoort. In de eerste periode 23 maart tot en met 10 april wijzigt de dienstregeling van de Sprinter tussen Woerden en Utrecht, er rijden minder Sprinters op werkdagen tot 20.00 uur. * Van 13 juli tot 6 september 2015 In de zomerperiode worden achtreenvolgens de sporen 14 en 15 vernieuwd. Dit heeft gevolgen voor overstappende reizigers op Utrecht Centraal vanuit Amsterdam/Schiphol richting Arnhem/Eindhoven. Van Amsterdam Centraal naar Arnhem en Eindhoven is overstappen aan de andere kant van het perron op Utrecht Centraal tijdelijk niet mogelijk. Er blijven reismogelijkheden op het traject, reizigers moeten rekening houden met extra reistijd. * Van 13 juli tot 13 december 2015 In deze periode wijzigt de dienstregeling op station Utrecht Lunetten. Vanuit Utrecht Centraal stopt de Sprinter naar Tiel niet in Utrecht Lunetten. Dit is nu al het geval in tegengestelde richting. De Sprinters van en naar Den Bosch blijven wel stoppen op dit station. Tegelijkertijd ontstaat een rechtstreekse Sprinterverbinding tussen Woerden en Geldermalsen. Naar een nieuw Utrecht Centraal Om ruimte te scheppen voor meer treinen wordt het emplacement Utrecht vernieuwd, evenals sporen en perrons. Door de sporen meer in rechte banen te leggen, wordt een soepele doorstroming van meer treinen mogelijk gemaakt. De werkzaamheden zijn in 2017 afgerond: wat betekent dat reizigers ook in 2016 rekening moeten houden met gewijzigde vertreksporen, soms een bus in plaats van een trein of extra overstappen. Utrecht Centraal blijft bereikbaar per trein. Tegelijkertijd bouwen we verder aan de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Dit biedt in de toekomst veel meer reiscomfort voor gebruikers van zowel trein, tram als bus. |
||||||||||