Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Eerste testfase nieuw veiligheidssysteem metro gestart
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

16-01-2015 / 09.00 uur
AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn rijdt straks op een nieuw veiligheidssysteem. Maar niet alleen de Noord/Zuidlijn. Ook de hele Oostlijn en de Ringlijn stappen gefaseerd over van het huidige op het nieuwe systeem.

Het nieuwe veiligheidssysteem wordt getest op de Ringlijn tussen de metrostations Isolatorweg en Amstelveenseweg.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Op een deel daarvan worden de komende weken ’s nachts diverse testen uitgevoerd. Eerst gebeuren de statische testen zonder het daadwerkelijk rijden met metrostellen en daarna de dynamische testen waarbij er wel gereden wordt. Met de dag/nachtschakelaar die vorige week geplaatst is, kan ’s nachts, wanneer de metro niet rijdt, het bestaande systeem uit- en het nieuwe systeem aangezet worden.

Basispakket plus
"Het nieuwe veiligheidssysteem is een bewezen systeem. Toch kun je er niet zomaar vanuit gaan dat het op ons metronet dus ook allemaal werkt", zegt projectleider Emiel Vergouw. “Elke spooreigenaar heeft zijn eigen toepassingen- zaken die hij net even anders wil dan in het basissysteem aangeboden wordt. Bovendien is elke omgeving weer anders, waardoor nieuwe situaties ontstaan die je van tevoren niet allemaal in kaart kunt brengen.”

Voorbeeld
Emiel: “Een duidelijk voorbeeld van zo’n situatie die pas aan het licht komt wanneer je gaat testen zijn verstoringen in de benodigde radiocommunicatie. De communicatie tussen de verkeerscentrale en de voertuigen gebeurt via een bepaalde frequentie. Hiervoor staan er eigen zendmasten opgesteld langs de metrobaan. Deze masten moeten voldoende dekking garanderen. Nu kan het zijn dat de dekking onvoldoende blijkt doordat bijvoorbeeld ergens in de buurt een andere zendmast staat, die de signalen verstoort. Dergelijke verstoringen moet je allemaal opsporen en oplossen voordat je gaat rijden.”

Robuust
De test op dit deel van het huidige metronet duurt in principe tot 1 oktober. Waarom duurt het eigenlijk zo lang? Emiel: “Omdat we een robuust veiligheidssysteem willen afleveren. Het systeem is robuust als het niet alleen veilig is, maar als de beschikbaarheid van dit systeem ook hoog is. Die veiligheid, dat zit wel snor: het systeem zorgt dat er niets rijdt wanneer het veiligheidssysteem faalt. Dan komen alle treinen tot stilstand. De uitdaging is om alles zó goed te laten werken dat dit niet gebeurt en de metro zo min mogelijk vertraagt of stilstaat.”
(Bron tekst: NoordZuidlijn / Foto Gemeente Amsterdam)

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.  
.  
.  
.  
.  
.  
.  
.  
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.