Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Technische Universiteit Twente en Strukton tekenen onderzoeksovereenkomst
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

18-12-2014 / 11.20 uur
TWENTE - De Universiteit Twente gaat bouw- en spoorbedrijf Strukton helpen met onderhoud aan kapitaalgoederen. Strukton stelt hiervoor een bedrag van één miljoen euro beschikbaar. De behoefte aan wetenschappelijke kennis op het gebied van maintenance wordt vanuit de industrie steeds groter. Het consortium Twente Is Maintenance Excellence (TIME), verantwoordelijk voor een breed pallet van onderzoek naar onderhoud, speelt hierop in.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Op 17 december ondertekenden Victor van der Chijs (namens de UT) en Gerard Sanderink (namens Strukton) de overeenkomst.

Het vakgebied onderhoud (of maintenance) gaat al lang niet meer alleen over vette handen en steeksleutels. Maintenance, waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben, is bezig aan een flinke inhaalslag en staat bol van de innovaties. De behoefte aan academisch geschoold personeel is groot en wetenschappelijk onderzoek is van levensbelang. 
Maintenance heeft van oudsher geen sexy imago, maar zit diepgeworteld in de samenleving. Alles waarmee we werken heeft onderhoud nodig. Storingen of verwaarlozingen kunnen in veel toepassingen (kernenergie, luchtvaart, defensie) leiden tot grote catastrofes.

De Universiteit Twente werkt op dit gebied al samen met grote industrieën als Liander, NedTrain, ProRail, DAF Trucks, SKF, Thales en Defensie. Er wordt daarbij een multidisciplinaire aanpak op het gebied van maintenance gevolgd. Ook Strukton gaat nu met de vier verschillende maintenance-groepen in Twente samenwerken.

DYNAMIC BASED MAINTENANCE (PROF.DR.IR. TIEDO TINGA)
Het onderzoek van de Dynamics based Maintenance groep is gebaseerd op een grondig begrip en het modelleren van zowel het dynamisch gedrag van een systeem als de optredende faalmechanismen, zoals vermoeiing en slijtage. Vanuit die kennis worden geavanceerde monitorings- en onderhoudsconcepten ontwikkeld, waarbij de expertise ligt in onderwerpen als structural health monitoring, condition based maintenance, slimme (draadloze) sensing strategieën, data-analyse en predictive maintenance.

MAINTENANCE ENGINEERING (PROF.DR.IR. LEO VAN DONGEN)
Maintenance Engineering werkt op het snijvlak van technologie, fysische verschijnselen, ontwerpmethodes en organisatieleer. Leo van Dongen, deeltijdhoogleraar aan de UT en directeur Fleet Services bij NedTrain, bekleedt de leerstoel van Maintenance Engineering. Het onderzoek is gericht op het ontwerp en het onderhoud van kapitaalgoederen (bijv. een trein, radarsysteem of chemische fabriek) gedurende hun bruikbare leven, ook wel ‘Asset Management’ genoemd. Onderzoeksgebieden zijn Design for maintenance, levensloopplanning en de ontwikkeling van onderhoudsconcepten voor kapitaalgoederen.

MAINTENANCE OPTIMIZATION & AFTER-SALES SERVICE LOGISTICS (PROF.DR. HENK ZIJM / DR. MATTHIEU VAN DER HEIJDEN)
Binnen de groep Industrial Engineering & Business Information Systems wordt gewerkt aan de optimalisering van de onderhoudsplanning van kapitaalgoederen. Dit met de bijbehorende logistiek, zoals de inrichting en aansturing van de supply chains voor de benodigde reserveonderdelen en de planning van de onderhoudsmonteurs. De aanpak is sterk gebaseerd op technieken uit de toegepaste wiskunde. De onderzoeksprojecten worden uitgevoerd in samenwerking met probleemeigenaren in de industrie en bij de overheid.

TRIBOLOGY BASED MAINTENANCE (PROF.DR.IR. PIET LUGT)
Het onderzoek binnen deze groep is gebaseerd op een grondig begrip van tribologie (de wetenschap van wrijving en slijtage) en houdt zich vooral bezig met het verouderingsgedrag van systemen en smeermiddelen. Hier ligt de nadruk op het systeemgedrag en het voorspellen en verlengen van levensduur. Het grootste deel van het onderzoek wordt in nauwe samenwerking met bedrijven gedaan en heeft naast een fundamentele insteek altijd een praktische toepassing. 

ONDERWIJS
Ook in het onderwijs is de Universiteit Twente erg actief binnen het vakgebied maintenance, zowel voor studenten als (jonge) professionals. Zo is de masterspecialisatie Maintenance Engineering & Operations binnen de opleidingen Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde ontwikkeld, gericht op het verbeteren van onderhoud van kapitaalgoederen door aandacht te besteden aan onderhoudsbewust ontwerpen, nieuwe onderhoudsconcepten, onderhoudsmodellering, fysische faalmechanismes en conditiebewaking.  

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Het TIME-consortium heeft tevens een gezamenlijke PDEng (ontwerpersopleiding) op het gebied van Maintenance ontwikkeld. Hierin worden op post-master niveau studenten opgeleid in samenwerking met het bedrijfsleven.

Tot slot organiseert de Universiteit Twente jaarlijks een Summer School voor technische professionals, PhD- en masterstudenten in Het Kasteel van Breda. Deze World Class Maintenance (WCM) Summer School is gericht op de onderhoudsindustrie in Nederland. Hoogleraren en docenten van verschillende universiteiten in Nederland geven theoretisch inzicht in het vakgebied maintenance. Dit wordt afgewisseld met het werken aan een praktijkcase en een leiderschapstraining.