Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Laatste Fyra V250 treinstel heeft Nederland verlaten
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

22-11-2014 / 23.50 uur
BREUKELEN - Zaterdagmiddag heeft het laatste Fyra V250 treinstel Nederland verlaten. Rond 18.00 uur ging het treinstel de grens over bij Zevenaar. Van daaruit worden de treinen verder gebracht naar treinenbouwer AnsaldoBreda in Italie.

De NS en de NMBS bestelden in 2004 in totaal 19 treinstellen bij de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda.

Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

De NS bestelde 16 treinstellen en de NMBS 3. De treinstellen zouden in 2007 geleverd moeten worden.

De eerste Fyra V250 kwam op 28 april 2009 in Nederland binnen. Het betrof slechts een prototype waarin geen stoelen of ander interieur te vinden was. Alleen de cabines waren af. Op 7 juli 2009 werd de Fyra aan de pers gepresenteerd. Tevens werd de naam "Fyra" bekend gemaakt.

De inzet van de V250 voor de Fyra-dienstregeling van Amsterdam Centraal via Schiphol, Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal naar Brussel-Zuid startte op 9 december 2012. De treindienst kampte vanaf deze datum met vele problemen, waardoor treinen uitvielen of met grote vertraging hun bestemming bereikten. Door het winterweer ontstonden er grote ijs-lagen op de bodemplaten van de trein. Zeker één daarvan bezweek door het zware gewicht en viel tijdens het rijden op de rails en werd zwaar beschadigd. Een dag later, op vrijdag 18 januari 2013 laat België geen commerciële treinritten met de V250 meer toe op haar spoorwegne. Op 19 januari besloten de NS en NMBS voorlopig geen treinstellen meer van de fabrikant AnsaldoBreda af te nemen totdat de problemen zijn opgelost. Ook besloot NS de fabrikant aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstreinen.

Op 31 mei 2013 maakte de NMBS bekend dat zij heeft besloten het contract met AnsaldoBreda te ontbinden en de levering van de drie NMBS-stellen te weigeren. Op 3 juni 2013 volgde de NS ook. Na juridisch getouwtrek zijn de NS en AnsaldoBreda overeengekomen dat de al geleverde treinstellen teruggaan naar de treinenbouwer. De NS kreeg vervolgens 125 miljoen euro teruggestort van AnsaldoBreda. De NS had eerder nog 213 miljoen euro neergeteld voor de Fyra V250 treinstellen. Een verlies van 88 miljoen euro dus. Als AnsaldoBreda de treinstellen alsnog weet door te verkopen, krijgt de NS nog eens een bedrag van maximaal 20 miljoen euro teruggestort.

Op 7 september 2014 vertrok de eerste Fyra, getrokken door een TXL-loc, via Duitsland naar Italie. De weken erna volgde de resterende treinstellen. Op 22 november 2014 vertrok het laatste Fyra V250 treinstel uit Nederland. Wij maakte de volgende foto- en filmopnames van het laatste transport.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het laatste transport van de Fyra V250 treinstellen bestond uit de trekloc TXL 189 986 en de Fyra 4801.
 
Vaarwel, of zoals de Italianen zeggen "arrivederci".