Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
NedTrain start met modernisering eerste generatie VIRM-dubbeldekkers
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

18-09-2014 / 09.00 uur
HAARLEM - NS-dochter NedTrain is gestart met de modernisering van de eerste VIRM-dubbeldekker, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwam bij NS. In totaal worden 416 rijtuigen helemaal gemoderniseerd de komende jaren, zodat ze weer jaren mee kunnen en van alle gemakken zijn voorzien voor onze reizigers. Vanaf 2016 moet de eerste op het spoor komen.
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

De totale modernisering loopt tot 2020.

Achtergronden 
Bij de modernisering van de VIRM-rijtuigen wordt voortgebouwd op de ervaringen met de recente modernisering van de DDZ. Net als in de DDZ leent het bovengedeelte van de VIRM zich straks meer om in te werken of rustig te lezen door de tweezitsbankjes en een zakelijker inrichting. De benedenverdieping wordt informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan, een loungebank en extra bagageruimte. Deze indeling wordt door de reizigers goed gewaardeerd zo blijkt uit klantonderzoek. Niet alleen de inrichting is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht. Alle treinen worden voorzien van nieuwe schermen met actuele reisinformatie, draadloos internet, kunst, een nieuw rolstoeltoegankelijk hygiënisch treintoilet en grote bagageruimte. 

In de VIRM wordt verder – net als in alle treinen – kunst aangebracht. Zo zullen de glazen wanden worden voorzien van een nieuw motief en komen er nieuwe deurduwers met een nieuw thema. Verder vormt duurzaamheid en in het bijzonder energiebesparing een belangrijk aspect bij de modernisering. De gemoderniseerde dubbeldekkers worden naar verwachting veel zuiniger. Enkele voorbeelden van de manier waarop energie bespaard wordt:

a) door de LED-verlichting wordt de verlichting aangepast aan het daglicht 
b) de trein wordt voorzien van een nieuwe zuinige klimaatinstallatie 
c) plaatsing van een bioreactor  
d) de trein wordt gestroomlijnd voor minder luchtweerstand.

De vernieuwingen op een rijtje:

  • modernisering interieur in verschillende zones 
    boven: werken & rust (incl. stiltezones) 
    beneden: ontmoeten en samen reizen (incl. loungebank)
  • zuiniger klimaatsysteem (airco en verwarming)
  • LED-verlichting met Intelligent Light Control 
  • moderne hygiënische toiletten, met in elke treinsamenstelling 2 rolstoeltoegankelijke toiletten
  • nieuwe kunst
  • draadloos internet 
  • actuele reisinformatie
  • extra ruimte voor bagage in de voormalige liftschacht
  • vernieuwing aan buitenzijde
  • camera’s

Een stukje geschiedenis 
De serie VIRM1 werd tussen 1994 en 1996 aan de treinenvloot toegevoegd. Tussen 2002 en 2004 werden de treinen verlengd naar treinsamenstellingen van vier c.q. zes rijtuigen. Het VIRM1 materieel is na 18 c.q. 20 jaar aan een technische revisie toe. Na de revisie kunnen de treinen weer 18 jaar mee. De technische revisie wordt gecombineerd met een volledige modernisering. 

VIRM1 maakt onderdeel uit van het VIRM-park, dat verder bestaat uit 250 rijtuigen VIRM2/3 en 204 rijtuigen VIRM4.

 

 

 

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
 
De kopbak van VIRM-stel 9411 staat in de hal van NedTrain in Haarlem om gestript te worden.
 
 
Alles wordt uit de VIRM verwijderd. Zo ook alle apperatuur uit de cabine.
 
 
De deels gestripte deurbediening.
 
Enkele ketels die boven de trap naar beneden hangen.
 
Een kijkje boven in de VIRM.
 
 
 
De Rail-tenderlift, die al vele jaren niet meer gebruikt werd, wordt ingericht als bagageruimte.
 
Ook de balkons worden volledig gestript.
 
De Railtender-lift vanaf de balkonzijde gezien.
 
Beneden in de VIRM is men nog druk bezig met het leeg halen van de trein.
 
 
Zo komen de VIRM-bakken er in hoofdlijnen uit te zien (Dit zijn overigens bakken van een DDZ).
 
Om u een beeld te geven hoe de VIRMm er van binnen in hoofdlijnen uit komt te zien tonen we u foto's van het interieur van een DDZ.
 
Dit is de eerste klas boven in de trein. De mooi leder verstelbare stoelen zijn ruim opgesteld.
 
 
Dit is de eerste klas beneden in de trein.
 
In de eerste klas is een loungebank aangebracht voor groepen die gezellig met elkaar willen zitten.
 
Dit is de tweede klas boven.
 
 
 
De tweede klas beneden.
 
 
 
Ook in de tweede klas is een loungebank aangebracht.
 
De invalide toilet van de trein.
 

Bekijk ook :

- Uitgebreide special over de Nieuwe Intercity Dubbeldekker van de NS

- Presentatie van de VIRM4 bij Bombardier in Aken

- Perspresentatie vernieuwde koploper (ICMm)