Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Spoorwerkzaamheden rondom Utrecht Centraal op schema
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

13-08-2014 / 23.00 uur
UTRECHT - De omvangrijke spoorwerkzaamheden bij Utrecht Centraal liggen op schema, dat zegt  Ronald Hazeu bouwmanager van ProRail. Sinds 9 augustus wordt er dag en nacht gewerkt aan 3 van de 19 sporen van het spoorwegemplacement aan de noordkant van Utrecht Centraal. De spaghetti van sporen worden ontward.

.
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

Nog tot en met 17 augustus werken 400 man aan de grote spoorklus bij Utrecht Centraal. Er wordt dag en nacht doorgewerkt om het op tijd klaar te krijgen. Tijdens deze 9 dagen buitendienststelling van de drie sporen worden 12 wissels verwijderd enwordt er 2.100 meter bovenleiding en spoor verwijderd. Daarvoor terug komt er 2.000 meter spoor en een kruiswisselcomplex, bestaande uit 4 kruiswissels en 3 losse wissels voor terug. Hierdoor kunnen de treinen straks Utrecht Centraal met een hogere snelheid binnenrijden en weer vertrekken.

Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld rode seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger.

8ste perron
Tijdens de werkzaamheden worden er voorbereidingen getroffen om het toekomstige 8ste perron aan te sluiten op de wisselstraat. Hierdoor moest helaas de opgang van de Noordertunnel op 18a/19a worden gesloopt. Deze keert ook niet meer terug. Dit komt omdat ProRail die ruimte nodig heeft om wissel te leggen om het 8ste perron bereikbaar te maken. Door het 8ste perron krijgt Utrecht Centraal meer capaciteit en dat is ook nodig ook. Momenteel maken er dagelijks 280.000 reizigers gebruik van Utrecht Centraal. Dit aantal zal de komende jaren stevig oplopen.

250 extra mensen
Tijdens de 9 dagen durende buitendienststelling van de 3 sporen rijden een fors aantal minder treinen. De NS zet tijdens deze periode 250 extra medewerkers in om de reizigers zo goed mogelijk te informeren. NS regiodirecteur Heike Luiten meldt dat het rustiger dan normaal. De reizigers lijken goed voorbereid op reis te gaan.

15 lange werktreinen
99 procent van alle spullen die moeten worden aan- en afgevoerd worden met 15 lange werktreinen vervoerd. Dit om de overlast voor de omliggende woonwijken zo klein mogelijk te houden, zo zegt ProRail regiodirecteur uit Cees de Vries.

U-centRaal
Het ontwarren van het spoor rond Utrecht Centraal wordt uitgevoerd door U-centRaal. Dit is een bouwcombinatie van Railbouwbedrijven Bam-Rail en VolkerRail.  De opdrachtsom bedraagt ruim € 140 miljoen. U-centRaal zal het project in 2016 opleveren.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
 
Bekijk de video die wij van de werkzaamheden gemaakt hebben.
 
Van links naar rechts: dhr. Ronald Hazeu, dhr. Cees de Vries (beide ProRail) en mevrouw Heike Luiten (NS)
 
De opgang van spoor 18a/19a naar de Noordertunnel is verdwenen. Woensdag werd het beton al gestort.
Op deze plek komen in de toekomst wissels te liggen die de sporen rond het 8ste perron gaan bedienen.
 
 
 
Betonnen dwarsliggers worden per lorrie's aangevoerd.
 
Niet lang daarna werden de betonnen dwarsliggers al door een BAM kraan geplaatst.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Twee railkranen van VolkerRail voeren een nieuwe wissel aan.
 
 
 
 
 
 
 
En ook twee railkranen van de BAM voeren een nieuwe wissel aan.