Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Werk aan Ruimte voor de Rivier over de helft in Nijmegen
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

17-07-2014 / 10.00 uur
NIJMEGEN - Tot 22 meter diep, 1,5 meter dik en zo'n 100 meter lang. De betonnen verstevigingswanden rondom de drie pijlers van de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen zijn klaar voor het water: Rijkswaterstaat kan nu de nevengeul verder graven om de bewoners tegen hoogwater te beschermen. Het project, deel van Ruimte voor de Waal, vindt plaats in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier.
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

Eind 2015 is het masterproject in de oudste stad van Nederland, gereed.

Parel
"Het Ruimte voor de Rivierproject in Nijmegen is een echte parel”, aldus Joke Cuperus, vanuit Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het landelijke programma Ruimte voor de Rivier. “Door het graven van een nevengeul is Nijmegen beter beschermd bij extreem hoogwater. Er ontstaat een eiland midden in de Waal met een rivierpark. We zijn al over de helft met de werkzaamheden. Nu de versteviging van de brugpijlers van de spoorbrug klaar is, kan verder worden gegaan met het graven van de nevengeul.”

Trots
"Voor ProRail is het werk aan de brugpijlers voor het project Ruimte voor de Rivier een bijzondere eend in de bijt. Anders dan alle andere spoorprojecten die we doen. We zijn trots dat wij ook een bijdrage mogen leveren aan het belangrijke doel van waterveiligheid, en dat zonder het treinverkeer te hinderen", zegt regiodirecteur Jan Mulder van ProRail regio Noord-Oost.

Complex
De aanleg van de pijlers betrof een constructief gezien zeer complexe klus. Net als in Deventer, waar ook pijlers van een spoorbrug door ProRail zijn verstevigd, is daarom ook hier een monitoringsysteem met lasers ingezet om het werk te volgen. Het treinverkeer kon zodoende tijdens de bouw, die begin 2013 begon, gewoon doorgang vinden. Het werk is uitgevoerd door aannemer Van Hattum en Blankevoort, in opdracht van ProRail.

Doop
De verstevigingswand en de afwerkingslaag samen vertonen sterke gelijkenis met de boeg van een schip. Ze zijn zo ontworpen dat het stromende rivierwater minimale weerstand ondervindt van de pijlers. Een ‘doop voor een behouden vaart’ is dan ook voor deze pijlers een toepasselijke manier van oplevering van het project.

Ruimte voor de Rivier
De versteviging van de spoorbrugpijlers, zowel bij Deventer als bij Nijmegen, vormde een technisch complex onderdeel binnen alle 34 Ruimte voor de Rivier projecten in Nederland. Het programma is een belangrijke stap verder gekomen nu de versteviging van de pijlers van de spoorbruggen is afgerond. Momenteel wordt bij Arnhem ook nog gewerkt aan de versteviging van brugpijlers, in dit geval de John Frostbrug: een brug voor wegverkeer.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.