Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Stadsregio Rotterdam besluit de Hoekse Lijn om te bouwen tot metro
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

10-07-2014 / 12.30 uur
ROTTERDAM - Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft op 10 juli 2014 het besluit genomen om de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland om te bouwen tot metro en de lijn aan te sluiten op het regionale metronet. Naar verwachting is de ombouw eind 2017 klaar.

Het bestuur heeft voor het project € 312 miljoen gereserveerd in de begroting van

Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

de komende jaren, inclusief een reservering van € 55 miljoen voor eventuele tegenvallers bij de projectuitvoering.

Exploitatie
De lijn zal deel gaan uitmaken van het regionale metronet. Naar de huidige inzichten verwacht de exploitant, de RET, dat de dagelijkse uitvoering van de metrodienst kostendekkend mogelijk is, in  clusief de kosten voor rente en aflossing voor de investering van  80 miljoen euro die de RET doet in zestien nieuwe metrotreinen. Het beheer en onderhoud van de infrastructuur zullen wel voor rekening van de opdrachtgever komen. Die opdrachtgever is voorlopig nog de stadsregio Rotterdam en in de toekomst waarschijnlijk de Vervoersautoriteit Rotterdam Den Haag.

De nieuwe Hoekse Lijn zal een uitbreiding zijn van metrolijn B die begint in de Rotterdamse wijk Nesselande aan de Zevenhuizer Plas. In Hoek van Holland wordt de lijn 900 meter verlengd tot vlak bij de zee. De lijn loopt daardoor van het strand van Nesselande naar het strand van Hoek van Holland, dwars door het winkelhart van Rotterdam en de andere stedelijke centra in de regio.

Onderdeel van het project is de volledige modernisering van alle stations langs de lijn, waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk zullen verbeteren. Maassluis krijgt bovendien een nieuw station Steendijkpolder.

Na de ombouw zal de verbinding naar verwachting 40% meer reizigers trekken (van 13.000 naar ruim 18.000 per dag in 2020) dan wanneer de lijn in zijn huidige vorm, dus als spoorlijn, wordt geëxploiteerd. Deze groei komt vooral door de hogere frequentie en de directe verbinding naar bestemmingen als Dijkzigt, Eendrachtsplein, Beurs en Blaak in het centrum van Rotterdam.

Opdrachtgever
De stadsregio Rotterdam (de samenwerking van vijftien gemeenten die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer) is opdrachtgever van het project. De gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen en de deelgemeente Hoek van Holland zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de omgeving van de haltes, zoals aanvoerwegen, fietspaden en -stallingen en parkeerplaatsen. De stadsregio zal alle stations volledig moderniseren waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk verbeteren.

Goederenvervoer
Bijzonder is dat het spoor tussen Maassluis en Schiedam in gebruik zal blijven voor goederentreinen van enkele bedrijven die erlangs zijn gevestigd. Die goederentreinen zullen alleen buiten de spitsuren rijden.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.      
.