Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Stadsregio Rotterdam besluit de Hoekse Lijn om te bouwen tot metro |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 10-07-2014 / 12.30 uur
ROTTERDAM - Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft op 10 juli 2014 het besluit genomen om de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland om te bouwen tot metro en de lijn aan te sluiten op het regionale metronet. Naar verwachting is de ombouw eind 2017 klaar. Het bestuur heeft voor het project € 312 miljoen gereserveerd in de begroting van |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Ons eigen forum | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | de komende jaren, inclusief een reservering van € 55 miljoen voor eventuele tegenvallers bij de projectuitvoering. Exploitatie De nieuwe Hoekse Lijn zal een uitbreiding zijn van metrolijn B die begint in de Rotterdamse wijk Nesselande aan de Zevenhuizer Plas. In Hoek van Holland wordt de lijn 900 meter verlengd tot vlak bij de zee. De lijn loopt daardoor van het strand van Nesselande naar het strand van Hoek van Holland, dwars door het winkelhart van Rotterdam en de andere stedelijke centra in de regio. Onderdeel van het project is de volledige modernisering van alle stations langs de lijn, waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk zullen verbeteren. Maassluis krijgt bovendien een nieuw station Steendijkpolder. Na de ombouw zal de verbinding naar verwachting 40% meer reizigers trekken (van 13.000 naar ruim 18.000 per dag in 2020) dan wanneer de lijn in zijn huidige vorm, dus als spoorlijn, wordt geëxploiteerd. Deze groei komt vooral door de hogere frequentie en de directe verbinding naar bestemmingen als Dijkzigt, Eendrachtsplein, Beurs en Blaak in het centrum van Rotterdam. Opdrachtgever Goederenvervoer |
||||||||||
Spoorwegmusea | |||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||