Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Staatssecretaris Mansveld maakt afspraken over spoor in Limburg
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

14-04-2014 / 22.00 uur
VENLO - Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag een bezoek gebracht aan Limburg. In Limburg tekende zij een convenant voor de decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Daarnaast verrichtte de staatssecretaris de starthandeling voor de elektrificatie van het spoor

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Vanochtend bracht Mansveld een bezoek aan bedrijventerrein Tradeport Noord in Venlo en de toekomstige plaats van de nieuwe railterminal. Hier maakte ze met gedeputeerde Beurskens en wethouder Stephan Satijn van Venlo afspraken over de aansluiting van het hoofdspoor op de terminal. Daarna stapte ze in de trein en reisde ze over de Maaslijn naar Roermond.

Grensoverschrijdende spoorverbinding
Rijk en Provincie hechten veel belang aan goede openbaar vervoersverbindingen tussen Nederland en het buitenland. De verbindingen met de regio Aken zijn van groot belang voor een sterkere economie in Zuid Limburg en binnen de regio Parkstad Limburg en tussen de technologische topregio’s Zuid-Oost Nederland en Aken. Het is de bedoeling dat vanaf december 2017 een nieuwe, rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen en Herzogenrath naar Aken rijdt binnen de nieuwe vervoersconcessie van de Provincie Limburg. Het spoor van Landgraaf naar de grens bij Herzogenrath wordt geëlektrificeerd, waardoor er elektrische treinen kunnen rijden in plaats van dieseltreinen.

Mansveld verrichtte bij station Landgraaf de starthandeling voor deze elektrificatie in aanwezigheid van de Limburgs gedeputeerde Patrick van der Broeck, Parkstad Limburg-bestuurder Richard de Boer, Karl Schultheis van de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland en burgemeesters en wethouders van de betrokken Nederlandse en Duitse gemeenten, onder wie Marcel Philipp van Aken.

Decentralisatie stoptreinen
Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij. Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s. De overgang naar decentralisatie bekrachtigde de staatssecretaris door de ondertekening van een convenantmet gedeputeerde Van der Broeck.

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke      
Strukton      
VolkerRail      
Contact      
Mail ons