Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Sporen naar het front; De rol van de trein in oorlogstijd
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

28-03-2013 / 15.30 uur
UTRECHT - In het kader van 300 jaar Vrede van Utrecht organiseert Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’.

De tentoonstelling laat zien welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van oorlog voeren en hoe de verschillende treinen werden ingezet bij gewapende conflicten.

De expositie omvat een groot aantal

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

internationale bruiklenen, waaronder enkele oorlogslocomotieven, leger- en pantsertreinen.

300 jaar Vrede van Utrecht
In 2013 is het 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd gesloten. Bij dit vredesverdrag werden de nieuwe machtsverhoudingen binnen Europa vastgelegd. De stad Utrecht viert dit belangrijke moment in de geschiedenis van de diplomatie met diverse feestelijkheden, culturele manifestaties en tentoonstellingen.

Trein in oorlogstijd
Het is echter wel goed mogelijk om juist de tegenhanger van vrede te belichten, namelijk de trein in oorlogstijd. Daarom zal Het Spoorwegmuseum in de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ inzichtelijk maken welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van de oorlogsvoering in Europa en hoe de trein werd ingezet bij gewapende conflicten.

Om de rol van de trein bij oorlogsvoering voor de bezoekers op aansprekende wijze voor het voetlicht te brengen, worden er een aantal thema’s behandeld. Elk thema wordt met foto’s uit heden en verleden, filmpjes, voorwerpen, diorama’s en persoonlijke getuigenissen aangekleed. De thema's zijn:

- De transportpuzzel
De trein bood veel logistieke voordelen, met name als het ging om het transporteren van materieel, voedsel en paarden naar de frontlinies.

- Troepenaanvoer
Niet alleen materieel, ook enorme hoeveelheden soldaten werden in treinen van en naar de frontlinies vervoerd.

- Bewapende treinen
Al in de Amerikaanse Burgeroorlog werden pantsertreinen en stukken spoorgeschut ingezet. In de loop van de tijd werden deze afschrikwekkende treinen steeds geavanceerder en efficiënter.

- Strategisch staal
Het spoor zelf speelde een strategische rol bij gewapende conflicten. Het kon snel worden aangelegd voor een plotselinge troepenverplaatsing of juist worden gesaboteerd.

- Gewondenvervoer
De hospitaaltreinen zorgden ervoor dat gewonden zo snel mogelijk van het front konden worden weggevoerd en dus geen belemmerende factor meer bij de gevechten vormden.

OVnieuws.info nam op 27 maart (drie dagen voor de opening) alvast een kijkje en maakte de onderstaande fotoreportage.

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
 
 
 
 
       
       
       
       
 
Bij binnenkomst ziet men gelijk drie na gebouwde loodsen. Hetgeen direct indruk maakt.
 
Met deze posters werd men gewaarschuwd om het in de trein niet over militaire aangelegenheden te hebben.
 
Diverse uiterst mooie manquette's zijn er te zien.
 
Echte tanks in het museum!
 
 
 De loop van de Houwitser wordt naar binnen gebracht. Het stuk is in bruikleen van het Engelse artilleriemuseum Camp Larkhill.
De loop alleen al is 16,5 meter lang, het gevaarte weegt zo’n 250 ton. Dit enorme kanon werd gebruikt voor de
verdediging van de Engelse kust tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vervoer over het spoor was door het
grote gewicht van de granaatwerper niet mogelijk. Daarom is hij in twee delen over de weg vervoerd.
 
Met veel gemanouvreer wordt de loop van de Houwitser het museum binnengebracht.
 
 
En hierop zal de zware loop geplaatst worden. Dan is de Houwitser weer compleet.
 
 
 
 
VSM-loc Loc 52 3879
 
De "Engelse" Kolenbak.
 
Ook de oorlog in gebieden over zee worden belicht.
 
 
 
Een pantsertrein, in bruikleen van het Museum of the Slovak National Uprising uit Slowakije
 
 
Een opschaal gemaakte manquette van superkanon Dora. De Dora is het grootste spoorweggeschut ooit gemaakt.
 
Echte overgebleven minutie van de Dora.
 

Extra informatie over de Dora

Het model van het grootste spoorweggeschut ooit is met zijn 9 meter lang al imposant om te zien. Het originele kanon was 50 meter lang, 12 meter hoog en had een schootsbereik van bijna 50 km. Het Duitse leger liet er twee vervaardigen door de Krupp-Fabriek, de Schwerer Gustav en de Dora. De eerste vernoemd naar de directeur van de fabriek, Gustav Krupp, de tweede naar zijn vrouw. De Schwerer Gustav kwam slechts één keer in actie in 1942 bij de Russische stad Sebastopol. Hiervoor moesten er wel eerst twee sporen worden aangelegd. Deze liepen in een bocht omdat de loop van het kanon niet naar links of rechts kon draaien. Het geschut werd langzaam over de rails gereden om de juiste schietrichting te bepalen. Na slechts 48 schoten te hebben gelost was de loop versleten en vervolgens is het kanon nooit meer gebruikt. De Dora is zelfs nooit ingezet. Beide kanonnen zijn aan het einde van de oorlog verwoest. De Engelse modelbouwer Peter Shaw maakte een model van de Dora op schaal 1:6.