Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Uitgebreide special over de Nieuwe Intercity Dubbeldekker van de NS
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

Zaterdag 18 feb 2012 / 19.30 uur
AMSTERDAM - Afgelopen week presenteerde de NS de nieuwe Intercity dubbeldekker. De nieuwe Intercity is een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen (met de welbekende groene bankjes) die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De trein wordt gekenmerkt door een nieuwe indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor en bijna vier keer zo zuinig

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

per reizigerskilometer dan de auto.

Directievoorzitter, en opdrachtgever voor de modernisering, Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op de nieuwe trein. “Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee.”

De nieuwe Intercity is ingericht op basis van uitgebreid klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezits bankjes en bijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig waar geldt ‘stil is stil’ voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige zitplaats op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een rolstoeltoegankelijk toilet. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen.

In de trein is, in lijn met de NS traditie, ook moderne kunst aangebracht. Onder de noemer ‘undesirable objects’ laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen op een prachtige manier terugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld deurduwers.

Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd. Met deze modernisering is een investering van  in totaal €235 mln. gemoeid. Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur.

Het eerste exemplaar van de ‘Nieuwe Intercity Dubbeldekker’ gaat vanaf eind februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke      
Strukton      
VolkerRail      
Contact      
Mail ons      
       
       
       
       
       
       
       
       
 
 
Dit is hem dan, de nieuwe Intercity Dubbeldekker van de NS. De trein staat langs spoor 2b in Amsterdam Centraal.
 
Dit is de eerste klas boven in de trein. De mooi leder verstelbare stoelen zijn ruim opgesteld.
 
 
Onder de eerste klas stoelen zit een stopcontact voor een laptop.
 
Dit is de eerste klas beneden in de trein. Ook hier ziet het er prachtig uit.
 
In de eerste klas is ook een loungebank aangebracht voor groepen die gezellig met elkaar willen zitten.
 
Dit is één van de ruime balkons van de trein.
 
Zelfs de klapstoelen zijn fraai afgewerkt.
 
Ruime trappen voor naar boven en naar beneden.
 
Dit is de tweede klas boven.
 
 
Ook hier ziet alles er keurig verzorgd uit.
 
De tweede klas beneden.
 
 
Het is voor de reiziger ruim opgezet.
 
Ook in de tweede klas is een loungebank aangebracht.
 
Dit is het invalide toilet van de trein. Alles is zeer fraai vormgegeven en afgewerkt. Let ook eens op de kapstokhaakje om je jas op te hangen.
 
Dit is de valide toilet van de trein. In totaal bevinden zich twee toiletten in de trein.
 
De mooie spiegel die in het toilet hangt.
 
Veel aandacht voor de kunst in de trein.
 
De speciale luidsprekers in de trein.
 
Alle deurduwers zijn van een speciale vorm, zoals hier een telefoonhoorn.
 
 
 
 
 
De motorwagen van de trein is voorzien van één laag voor de reiziger.
 
Ook hier ziet het er mooi verzorgd uit.
 
De motorwagen van de trein.
 
Het zijaanzicht van de kop van de motorwagen. Gelijk valt op dat het zijruitje van de cabine is verdwenen.
 
De stuurtafel van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker.
 
Nog één keer de buitenkant.