Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Kalktrein ontspoord in Amsterdam
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

23-11-2008 / 23.55 uur
Amsterdam - Op zaterdagmiddag 22 november om 16.45 uur is het middelste deel van een volle kalktrein ontspoord in Amsterdam. Acht wagons van de trein (die getrokken werd door Railion 1601) ontspoorde waarvan er twee kantelde. Tijdens de ontsporing is een deel van een muur geraakt. Hierbij vielen grote brokken steen in een tunneltje daaronder. Het opruimen van de wagons en het herstellen van de infrastuctuur zal waarschijnlijk enkele dagen duren.

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's Kijk hieronder voor een fotoreportage welke is gemaakt een uur na de ontsporing.
Metrofoto's  
Tramfoto's Voor onderstaande foto's geldt: © OVnieuws.info
Treinenfoto's  
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud  
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Twee van de acht ontspoorde kalkwagons zijn gekanteld. Hierbij werd een muur beschadigd waardoor er brokken steen in een ondergelegen tunneltje storten. Gelukkig raakte hierbij niemand gewond.
 
 
De ontsporing gebeurde op een brug tussen station Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal.
 
Een aantal van de ontspoorde wagons.
 
 
De ravage gezien vanaf de andere kant. De twee gekantelde wagons zijn op deze foto niet te zien.
 
Grote stukken steen vielen in een ondergelegen tunnel.
 
De trekkende locomotief was de Railion 1601.
 
Het voorste deel van de trein bleef netjes op de rails.
 
 
 
 
 
The Day After ...
Voor onderstaande foto's geldt: © Ron Swart / Dichtbij.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bij de ontsporing zijn vier sporen en twee viaducten zwaar beschadigd graakt. De rails en wissels zijn over een lengte van 500 meter total loss. Het herstel op dit belangrijke stuk spoor zou nog enige tijd duren. Omdat door de ontsporing een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Utrecht onmogelijk was geworden is er een tijdelijke noodmaatregel genomen. Een spoor dat normaal van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Muiderpoort en Diemen loopt is doorgezaagd en net voor station Muiderpoort aangesloten op het stuk spoor naar Amsterdam Amstel / Utrecht zodat er toch mondjesmaat treinen tussen Amsterdam en Utrecht konden rijden.

Bekijk de onderstaande reportage van de ontstane situatie.

 
Het spoor rechtsonder is normaal het buitenspoor om via Muiderpoort richting Weesp te gaan.
Nu is dat spoor aangesloten op het spoor naar Amsterdam Amstel en Utrecht.