Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Presentatie van de VIRM4 bij Bombardier in Aken
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

27-06-2008 / 20.00 uur
Aken (D) - Op vrijdag 27 juni 2008 zijn bij Bombardier Transportation in Aken (D) de eerste door NS bestelde verbeterde Intercitydubbeldekkers gepresenteerd. Tot eind 2009 rollen er 204 van deze rijtuigen uit de fabriek. NS kan hiermee aan het steeds groeiende aantal reizigers ruim 20.000 nieuwe zitplaatsen aanbieden. Vanaf augustus 2008 gaan reizigers in de Intercity’s Eindhoven – Schiphol

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

en Den Haag – Arnhem als eersten profiteren van extra ruimte.

Eind 2006 heeft NS bij Bombardier Transportation voor 433 miljoen euro extra Intercitydubbeldekkers besteld. Omdat de verheugende groei van het aantal reizigers snelle levering noodzakelijk maakte, is gekozen voor een vervolgbestelling van het bestaande succesvolle type, met diverse verbeteringen van het reizigerscomfort. De trappen in de treinen zijn breder en de airconditioning en verlichting zijn verbeterd. Bij de met leer beklede stoelen in de 1e klas zijn stopcontacten en individuele leeslampen aanwezig. De kleur van de stoelen is conform de standaard voor alle nieuwe NS-treinen: blauw in de 2e klas, rood in de 1e klas. De glazen wanden en deuren zijn voorzien van kunstuitingen, geïnspireerd door de natuur. Een ‘bioreactor’ zorgt voor opvang en verwerking van het afval uit de treintoiletten en levert een besparing op van het waterverbruik van zo’n 17 miljoen liter per jaar. De machinisten krijgen een prettiger werkklimaat door betere airco in hun cabines. De treinen wekken bij het remmen elektriciteit op die via de bovenleiding wordt overgedragen aan andere treinen in de buurt, die deze energie gebruiken om te rijden.

De treinen worden geleverd in de vorm van 51 vierdelige treinstellen. Ieder treinstel beschikt over 400 zitplaatsen. Het aantal Intercitydubbeldeksrijtuigen van dit type loopt na deze levering op tot 872. De 87.000 stoelen maken dan ongeveer een derde uit van het totale aantal zitplaatsen dat NS voor haar klanten beschikbaar heeft.
De Intercitydubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een maximale lengte van 14 rijtuigen.

Dat zijn treinen van bijna 400 meter lengte met 1400 zitplaatsen.
Met de 204 nieuwe rijtuigen worden vanaf eind augustus 2008 op drukke routes treinen verlengd of enkeldeks treinen vervangen door dubbeldekkers.
Als eerste gaan reizigers in de Intercity’s Eindhoven – Utrecht C – Amsterdam Bijlmer – Amsterdam Zuid – Schiphol v.v. en Den Haag C – Gouda – Utrecht C – Arnhem v.v. profiteren van extra ruimte.

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM  
Eurailscout
Bekijk hieronder onze uitgebreide foto- en videoreportage. Voor alles geldt: © OVnieuws.info
Spitzke  
Strukton  
VolkerRail  
Contact  
Mail ons  
   
   
   
   
   
   
   
       
 
 
Op 27 juni 2008 is de nieuwe VIRM4 gepresenteerd.
 
Een kijkje over een deel van het aanwezige publiek. Het was een drukte van belang in Aken.
 
Iedereen wordt welkom geheten door een gastvrouw.
 
Men is er in Aken klaar voor. Hier komt de nieuwe VIRM4...!
 
 
Het treinstel wordt officieel overgedragen aan de directeur van de NS-Reizigers Ingrid Thijssen.
 
Ook krijgt zij een mooi kunstwerk overhandigd.
 
Daar is die dan de nieuwe VIRM4. We gaan hem van naderbij bekijken.
 
Bij binnenkomst valt gelijk de nieuwe kleuren in de hal (en van de deuren) op.
 
Het ruime balkon.
 
Doordat er in deze VIRM geen goederenliftje meer aanwezig is, zijn de trappen een stuk breder.
 
De eerste klasse is zeer fraai uitgevoerd. De stoelen zijn met mooi rood leer bekleed.
 
De mooie stoelen in de nieuwe VIRM4
 
Op kuithoogte zit een stopkontact voor bijvoorbeeld een laptop.
 
Dhr. J. Krijgsman (persvoorlichter van de NS) neemt als één van de eerste een kijkje in de nieuwe VIRM.
Rechts zit dhr. G. Hendrix van Bombardier en in het midden zit een medewerkster van Bombardier uit Frankrijk.
 
De zeer fraai uitgevoerde tweede klasse. De stoelen in de tweede klasse zijn blauw.
 
In de transparante wanden en deuren is mooie kunst geintergreerd.
 
Op diverse tafeltjes in de trein zijn vogels afgebeeld.
 
De ruime en rolstoelvriendelijk wc.
 
Dit is schematisch het Bioreaktorsysteem dat onder de trein hangt.
 
De grijze bak (boven) is het Bioreactorsysteem welke straks onder de treinen hangen.
 
Hier hangt zo'n Bioreactor onder de VIRM.
 
De cabine van de 9550.
 
 
Gelijk valt op dat er geen arcosysteem meer in de weg hangt zoals bij de oudere VIRM's het geval is.
De airco is nu geintergreerd in de trein.
 
Een kijkje vanuit de cabine.
 
Het plafond van de cabine.
 
Het meterpaneel op de achterwand in de cabine.
 
De nieuwe VIRM4, een mooie vooruitgang.