Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Perspresentatie vernieuwde koploper (ICMm) 4011 te Haarlem Werkplaats
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

12-04-2007 / 20.30 uur
HAARLEM - Vanmorgen heeft in het revisiebedrijf Nedtrain te Haarlem de introductie plaatsgevonden van de vernieuwde Intercity 4011. De aanwezige pers werd verwelkomd met een kop koffie en een Nedtrain gebakje en daarna volgde er een rondleiding.

Paul Leenders, projectleider Nedtrain, refereerde dat er goede contacten bestaan met de auto-industrie ( m.n. Nedcar en DAF) om

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's
te kijken hoe ze daar te werk gaan. De logistiek is ook zeer belangrijk.
 
De ICM trein 4011 komt maandag 16 april weer in dienst. In het revisiebedrijf hebben ze nu onderhanden de 4012 t/m 4015. In totaal gaat het om 87 treinstellen ICM 1 & 2, 261 rijtuigen. De treinstellen zijn 20 jaar oud en gaan na de revisie weer 15 jaar mee. De revisie bestaat uit het afsluiten van de doorloopkop, modernisering interieur + creatie 2250 extra zitplaatsen, inbouw airco en invalidentoilet en draadloos internetten en beeldschermen met actuele reisinformatie en entertainment. Met de productieomvang van dit project is ca. 750.000 uur gemoeid en 100.000 uur engineering en de kosten zijn begroot op 190 miljoen euro.
 
Na de rondleiding zou met de prachtig gereviseerde 4011 een rit gemaakt worden naar Leiden, maar helaas ging dat niet door. Een tijdje stonden we stil in de werkplaats en toen zei John Krijgsman, woordvoerder NS, dat we te maken hebben met de wet van Murphy. Vanwege technische problemen reed de trein tot station Haarlem en weer terug.
 
Het interieur ziet er prachtig uit, rode stoelen 1e klas en blauw 2e klas. De airco deed het goed, belangrijk bij warm weer.
 
Bij zo'n revisie is belangrijk de design en de maakbaarheid. Ontwerpers kunnen de mooiste creaties bedenken maar het moet wel uitvoerbaar zijn voor de vakmensen van Nedtrain. Voorop blijft staan dat de reiziger zich in de trein moet thuis voelen en met plezier instapt.
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET  
Stadsbus Maastricht (vm) Voor alle foto's geldt: © OVnieuws.info
Stadsvervoer Ned. (vm)  
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De rondleiding begint bij de AB-bak van 4015. Hier is men bezig met de ontmanteling van de koploper en dat gebeurde bepaald niet zachtzinnig.
 
         
 
Het plafond wordt met kracht naar beneden getrokken.
 
De half ontmantelde 4015.
 
Een kijkje onder de AB-bak van de 4015.
 
De voorkant van de onttakelde mBDk-bak van de 4015.
 
De onttakelde mBDk-bak van de 4015.
 
mBDk-bak van de 4015.
 
mBDk-bak van de 4015 vanaf achteren gezien.
 
Na de ontmantelingsfase komen de bakken in een andere hal terecht. Hier de AB-bak van de 4014.
 
De binnenkant van de AB-bak van de 4014.
 
Dit is de binnenkant van sKb-bak van de 4014.
 
 
Er wordt druk gewerkt in de sKb-bak van de 4014.
 
Dit is de buitenkant van de mBDk-bak van de 4014.
 
En dit is de ontmantelde binnenkant.
 
Dit is de andere zijkant van de mBDk-bak van de 4014.
 
De sKb-bak van de 4014 vanaf de voorkant gezien.
 
De AB-bak van de 4014.
 
En de mBDk-bak van de 4014 van vooraf gezien.
 
Daarna komen we terecht in een hal waar de treinen weer opgebouwd worden. Een AB-bak van de 4013.
 
Een kopbak van de 4013 van bovenaf gezien.
 
En nogmaals de kopbak van de 4013 maar nu van onderaf gezien.
 
Het deels weer ingerichte eerste klas-interieur van de 4012.
 
De binnenkant van de 4012.
 
Hier komt het digitale koersbord van de 4012 te zitten.
 
Een kijkje in de tweede klas van de 4012.
 
De sKb-bak van de 4012. Zoals te zien valt moet de gehele cabine nog gemaakt worden.
 
En dit is de mBDk-bak van de 4012.
 
Buiten aangekomen staat NedTrain-loc 708 met de 4011 aan de haak.
 
De ICMm 4011 staat te glimmen op het terrein van NedTrain te Haarlem.
 
NS-persvoorlichter dhr. J. Krijgsman spreekt de aanwezigen toe.
 
Dhr. A. Rentier (Directeur Revisie bedrijf NedTrain in Haarlem) schenkt de champagne in voor
dhr. J. Huberts (Directie voorzitter NS-Reizigers) en daarmee is de officiele overdracht van de eerst vernieuwde koploper een feit.
 
De eerste klas-stoelen van de vernieuwde 4011.
 
De tweede klas-stoelen van de AB-bak van de 4011.
 
Het toilet van de 4011.
 
Het tweede klas interieur van de mBDk-bak van de 4011
 
De tweede klas stoelen.
 
 
Zelfs de noodrem is van een nieuw uiterlijk voorzien.
 
 
Het interieur van de sKb-bak van de 4011
 
De eerste klas coupé van de AB-bak van de 4011.
 
De vernieuwde cabine van de 4011.
 
Vooral het middenstuk van de cabine is anders geworden. Hier zat vroeger de bediening van de kopdeuren en
nu zitten er de knoppen van de omroep installatie.
 
Een overzicht van de cabine van de 4011.
 
De cabine vanuit een andere hoek.
 
Dit is de binnenkant van de kopdeur van de sKb-bak van de 4011.
 
Dit is het bedieningkastje van het vernieuwde koersbord van de 4011.